Isabel Peeters: "Meer dan ooit is ons metier noodzakelijk… en toch maak ik me zorgen"

De laatste dagen denk ik vaak terug aan mijn vader zaliger. Hij refereerde dikwijls aan de oorlog die hij meegemaakt had. Ik kan onmogelijk inschatten wanneer en hoe we hieruit gaan komen, maar corona zal alles veranderen. Zoals mijn ouders een tijd vóór en na de oorlog kenden, zullen wij een tijd vóór en na Covid-19 kennen. Als we uit ons isolement mogen, worden we wakker in een andere wereld. Daarover maak ik me zorgen.
Ik maak me zorgen om de mensen
Iedereen die me kent, weet dat ik van nature heel sociaal ben. Dat ik nood heb aan relaties en menselijk contact om mezelf scherp te houden en om ideeën vooruit te stuwen. De digitalisering had ons sociaal leven voor deze crisis al veranderd. Ik verbaas me over het gemak waarmee we aanvaarden dat technologie ons leven nu ook écht overneemt en alles zijn gang laat blijven gaan. En ik hoop dat we er een paar goeie gewoontes aan overhouden. Het is niet alleen kommer en kwel, we ontdekken elkaar soms anders en beter. Maar wij zijn een ‘taaie’ soort. Toch is het voor al die groepen die zowel mentaal, familiaal, als sociaal veel minder sterk staan geen lachertje. Ik las dit weekend dat het virus en de maatregelen discrimineren. Ook daarover maak ik me zorgen.
Ik maak me zorgen om onze business
Onze economie wordt hard en midscheeps getroffen. Meer dan ooit moeten we als reclamemakers tonen dat we het verschil kunnen maken voor onze klanten. Onze industrie is waarschijnlijk de eerste post waar gesnoeid wordt. Net daarom moeten we tonen wat ons uniek maakt. Marketing en reclame zijn geen bijzaken, maar hoofdzaken. Reclame draait niet om creativiteit. Die creativiteit is een middel om consumenten te raken. Wat ons metier naar de tafel brengt, is een diepgaand begrip van gedrag, emoties én het vakmanschap om nét dat op een verfrissende en pakkende manier te gebruiken als basis voor communicatie tussen merken en mensen. Als Wouter Torfs spreekt over ‘consumentenvertrouwen op peil houden’, dan zijn het de vakmensen uit de communicatiesector die zich van hun beste kant moeten laten zien. Want communicatie is essentieel bij dat vertrouwen. Alle onderzoek wijst trouwens uit dat merken die communiceren in moeilijke tijden als ‘winnaars’ uit de strijd komen.
Er is een manier om ons straks minder zorgen te maken
Thinking as usual zou ik zeggen en gebruik dus de coronacrisis als opportuniteit. Er zijn tal van merken die nu betekenisvol uit de hoek kunnen komen. We gaan bewuster naar de winkel dan ooit, hebben nog nooit zoveel ‘in-house’ geconsumeerd en gekokkereld… Alle merken die erin slagen om op een valabele manier een rol te spelen tijdens de crisis worden daarvoor beloond. Do it now. Ook adverteerders voor wie het minder evident is, mogen deze kansen niet laten liggen. Zij moeten zich voorbereiden. Deze crisis biedt een ‘reset-opportuniteit’.
Nu moeten we vertrouwen durven winnen
Hoewel de context onrustiger en uitdagender is dan ooit, kunnen merken nu mee rust brengen. Zoek de juiste toon en stel jezelf in vraag. Als je als eerste uit de startblokken schiet, heb je een niet te kloppen voordeel. Het is belangrijk dat merken en publishers snel de omslag maken naar betekenisvol werk. Relevante connecties waarbij het merk niet aan de zijlijn staat, maar houvast geeft aan de consument.
Merken die het consumentenvertrouwen zullen winnen, zijn zij die durven. Merken die durven creatief zijn qua boodschap en in de manier waarop ze die boodschap brengen. Zulke merken stralen zelfzekerheid uit. Het is die zelfzekerheid die mensen houvast geeft. Alleen maar promo’s en digitale activaties gaan die houvast niet geven. We zullen campagnes en vernieuwende communicatie moeten maken die doordrongen zijn van zelfbesef, nederigheid en spontaneïteit. Campagnes die humor en muziek gebruiken en inzetten op het versterken van menselijke relaties in z’n breedste vorm.
Kom uit je kot
Een merk wordt een commodity als het niet aanwezig is. Onze lokale media tonen ons elke dag dat zij in deze crisis de relevantste en de strafste zijn. Investeer dus waar je het verschil kan maken. Koop lokaal en adverteer lokaal.
Dus, ervaren marketeers of jong talent: kom uit je kot. Ga naar de echte kern van je merk en wees niet bang om dit creatief straf te laten leven. Challenge je communicatiepartners. Stuur bij in functie van de nieuwe wereld die voor ons ligt. Keer terug naar de essentie: de consument zoals hij echt denkt en voelt. Wij zullen alle energie en talent inzetten om samen ver te springen. Deze keer niet alleen voor een award, maar voor echt. Elke ceo – én elke consument – gaat daar waarde aan hechten en vooral vertrouwen uit halen. De mensen zijn nog nooit zo creatief geweest. Het mooiste bewijs dat het werkt en dat je daar niet bang hoeft voor te zijn, integendeel.
Isabel Peeters, managing director at-the table
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]