It is not about the brand, it is about people

Communication / News

Liesbeth Demolder CannesOp verzoek van PUB schreef Liesbeth Demolder, managing director bij Raygun, neer wat ze aan het beleven is Cannes. Daar is ze natuurlijk niet toevallig, want het Cannes Lions Festival of Creativity 2018 is aan de gang...
It is not about the brand, it is about people
What made my heart sing? Tuurlijk ook de zwoele Mediteraanse wind, de rosé en het uitzicht over zee. Maar waar ik het nog warmer van krijg, dat is vooral de menselijke genialiteit, het publiek als het luid lacht, wél de tijd hebben voor een dieper gesprek, bedankt worden als je samen prijzen wint en de lange veelzeggende hugs als we elkaar treffen.
En die ‘humanity' ervaar ik all over dit jaar.
Het lijkt alsof het minder draait rond merken maar wel rond wat het merk doet met mensen en voor mensen.
Zo maakte Ogilvy Cape Town voor ABInbev de Soccer Song for change (Grand Prix in radio) waarin vrouwen de lyrics van een volkslied veranderen naar een oproep om partnergeweld te stoppen en deze boodschap ook sensibiliseert op z’n blikjes.
Mensen accepteren merken, maar ze verwachten nu ook veel van merken op veel vlakken.
Ook HUMANITY wat leadership betreft.
Zowel Apple (Angela Ahrendts) en Forsman & Bodenfors zeggen hoe belangrijk hun teams, hun mensen zijn. Zo geeft F&B acht weken vakantie en recruteert Apple op basis van empathie. “Don’t sell, enrich people’s lives,” brieft Apple hun verkopers. En dit geldt ook voor Digital. “Digital Craft is at it’s best when it is augmenting humanity,” zo sprak Jean Lin, president van de Digital Craft-jury.
Anderzijds zijn er enorm veel successen waarvan je weet, hier is dag en nacht op gewerkt, uren passie, weken zweet. Dit zijn geen winstgevende projecten, dit is ‘labour of love’. The game that never was door Grey Colombia Bogota (Gold Lion in Radio & Audio) voor Blu Radio.
Sterk is ook The Uncensored Playlist voor Reporters without borders door DDB Group Germany Berlin. Songs waarin dissidenten hun teksten toch kunnen publiceren. En de JFK Unsilenced voor The Times/News UK & Ireland, door Accenture Interactive Dublin. (Gold Lion in Radio & Audio – Use of Audio Technology)
Dus nog geen moeheid wat non-profit betreft.
Laten wij, de Belgen, elkaar helpen om betere Radio te maken, elkaar ook 
meer prijzen gunnen en proberen het beste in elkaar naar boven te brengen.
Want hey, er lopen al genoeg 'pricks' rond op de planeet, zoals je kon horen in de fantastische Gold radiocampagne No Needles: Ryan & Suzie  voor Dexcom door McCann Birmingham.
Misschien is het naïef, maar laat het voor merken een opportuniteit zijn om er een betere wereld van te maken.
"Let's leave the world better than you found it." (Tim Cook, CEO Apple)
Cannes, en all you advertising people, je vous aime.