Cannes 2019. Radio & Audio. It’s complicated, zegt Liesbeth Demolder, managing partner van Raygun.
Cannes is altijd al het festival geweest van de good old fashioned radiospots, hilarische copy, ongehoorde casting en heerlijk geproduceerd. Dit jaar gaat de Grand Prix naar een Smart Game op/met Amazon Alexa voor de HBO TV-serie Westworld. Dus geen 30-, 60- of 90-seconden file, maar twee uur unieke 'gameplay': 36 acteurs, 11.000 scriptlijnen, 60 player generated paths, 32 manieren om te sterven,... De ultieme auditieve ervaring. Een radio-drama in feite, in een quizshowformaat. Check: Westworld: The Maze.
En is er ook Gold voor Skittles the Musical. In plaats van een radiospot, een Broadway-show!!!!
Check alweer :
Pure radiospots vind je nog steeds in de shortlist, maar sinds 2016 is de categorie veranderd naar 'Radio & Audio' omdat de Grand Prix toen ging naar een Soundcloud Audiofile voor de Berlin Sound Wall. Jurylid Pam Myers, Radio & Audio producer bij Rorschach Radio UK en al tweemaal Radiojurylid in Cannes, vertelde me dat er nog steeds heel veel gewone radio-inzendingen waren. Maar dat het opletten geblazen is, soms is de casemovie zo knap en met zo veel middelen gemaakt, dat de jury zich telkens afvroeg..."en wat was de audio nu weer”? Ik merkte het ook als jurylid van de Creative Belgium Awards, in tijden van 'endless scrolling' zijn we kritischer en misschien verwachten we daarom meer genialiteit? Moeten we daarom Radio niet apart beluisteren van Audio in een award jury?
Dus? De toekomst van radioreclame: it’s complicated, de grens tussen radio en audio is aan het vervagen. Audio wordt steeds vaker ingezet voor een crossmediaal verhaal. Ik verwacht dus dat er in de toekomst heel veel goede audio gemaakt zal worden. Hoewel voor mij pure radio ook nog steeds een kunst is. We moeten dit dan ook blijven bekronen.
Eén van mijn favoriete klassieke radiospots? Save our libraries, TBWA Toronto. Klassieke verhalen herwerkt maar met auditieve productplacement, hoe zou het klinken als merken de publieke bibliotheken zouden sponsoren?
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]