It's fun to stay at the YMCE!
De namen van de genomineerden van de competitie Young Media & Channel Experts Awards zijn bekendgemaakt. De YMCE Awards bestaan uit twee competitiedagen voor jonge mediastrategen in Luxemburg en in België. In Luxemburg werden acht Belgische toptalenten uitgenodigd door IP Luxembourg om er een team te vormen met Luxemburgse laatstejaarsstudenten van de communicatie- en marketingopleiding van de Ecole de Commerce et de Gestion (ECG). In Brussel moesten tien jonge medewerkers van mediabureaus per twee samenwerken in onuitgegeven teams - die door loterijtrekking bepaald werden.
De YMCE-competitiedag verloopt volgens een vast stramien. Tot 10 uur krijgen de teams een uitgebreide briefing van een tot dan geheimgehouden adverteerder. Vanaf 16 uur worden de mediastrategieën in 12 minuten gepresenteerd aan de jury, met daarbij een vertegenwoordiging van de adverteerder.
Jacques Lorang, oprichter van de grootste Luxemburgse e-retailer Luxcaddy.lu, gaf op 12 mei de briefing in de kantoren van IP Luxembourg. Na beraadslaging heeft de jury de volgende duo's genomineerd: Valentin Hernoux (Be Connect) en Kelly Parrein (ZenithOptimedia), Anne-Laure Blanckaert (MEC) en Catalina Serafim (ECG), en Djuna Deleyn (10) en Olivia Alves (ECG). De winnaars zullen op 1 juni beken gemaakt worden tijdens de Media Facts & Trends Day van IP Luxembourg.
In Brussel op 19 mei gaf Tanguy Cartuyvels van Unilever de opdracht om het marktaandeel van het mayonaisemerk Hellmann’s te verhogen. De jury nomineerde er eveneens drie duoteams: Clément David (Havas Media) en Dan Allaert (ZenithOptimedia), Sophie Boumal (Two Cents) en Sofie Van Craen (Zigt), en Anne-Laure de Bernis (Mediacom) en Gaëtane Dethier (ZenithOptimedia). Het winnende team zal dinsdag 31 mei worden bekendgemaakt.
De Young Media & Channel Expert Awards worden met de steun van de UMA (United Media Agencies) georganiseerd om de inventiviteit en de creativiteit van jonge mediastrategen aan te zwengelen en te promoten. “De UMA steunt de YMCE door jonge talentvolle media-experten te stimuleren om deel te nemen," verklaart Remi Boel, marketing intelligence director bij OMG en chairman van de Educational Commission van de UMA. "De competitie is immers even eenvoudig als leerrijk. Onze jonge media-experten moeten verstandige en onderbouwde keuzes maken tussen alle beschikbare kanalen, van massamedia tot interactieve toepassingen, om de boodschappen te brengen van de 'meeting room tot in de 'living room' of op het 'point of sales'. Daarbij worden ze geconfronteerd met de tijdsdruk, de noodzaak tot samenwerking in een team, de beperkingen van een realistische briefing en bovenal met hun eigen creativiteit om een effectieve strategie op te bouwen en met kennis van zaken te presenteren."
Nancy Delhalle, vice-voorzitter van de UMA, leidde de YMCE-editie van 2016 in de kantoren van Bisnode in door de nadruk te leggen op de leerrijke ervaring die de deelnemers wordt geboden. Buiten de eretitel van Young Media & Channel Expert, die de winnaars een heel jaar mogen dragen, is de hoofdprijs van deze competitie een inschrijving op de ESOMAR Summer Academy over media.