"It's the data, stupid"

Communication / Innovation / Marketing / News

Schermafbeelding 2017-11-23 om 11.55.33Dat data onmisbaar zijn geworden in het leven van al wie met marketing in aanraking komt, is meer dan bekend. Met het nieuwe bedrijf Preferriti koppelen Jan Van den Bergh en Marc Van de Perre data aan influencermarketing. "Vandaag beseffen steeds meer bedrijven dat aanradersmarketing van strategisch belang is voor het overleven/groeien op zowel korte als lange termijn," luidt het bij Van den Bergh en Van de Perre. "Anderzijds ontbreekt het hen echter ook aan diepgaande kennis en de juiste tools om dit aanraderspotentieel maximaal te ontginnen."

Preferriti gelooft niet in eenmalige of kleinschalige aanraders-activatiecampagnes, wel in de som van vele individuen die op continue basis invloed uitoefenen binnen hun eigen kleine persoonlijke netwerken. Die individuen moet je identificeren en profileren over sectoren, categorieën, merken en disciplines heen: "De grote kracht van aanradersmarketing is een som van vele kleintjes."

Enter Preferriti, dat bedrijven en organisaties wil helpen om aanradersmarketing naar een volledig nieuw niveau te tillen via SaaS software en het 'publiek recommenders platform' met de laatste technologieën, krachtige zelflerende algoritmes (patent pending, melden de initiatiefnemers), het samenbrengen van multi-disciplinaire kennis over aanradersmarketing en jarenlange ervaring van het team in dit domein. "Het gaat om data," zegt Jan Van den Bergh. "Preferriti helpt bedrijven en organisaties om hun 'natural born recommenders' te identificeren, diepgaand te profileren en hen gericht te activeren via 'natural recommendation journeys', met aandacht voor zowel offline als online beïnvloeding. In onze aanpak staan echter niet de paar overbekende mediavedetten noch de merkenbloggers centraal, maar de honderdduizenden entoesiaste consumenten die met passie én vooral in hun directe omgeving praten over de merken en organisaties die hen lief zijn."Preferriti

De meest doorslaggevende gesprekken daarover lopen natuurlijk offline: in bed, in bad, op de trein, op café, in de koffie- of rokershoek op kantoor. De sociale media hebben - vooral tot meerdere eer en glorie van zichzelf-  hun rol in branding fel overbelicht, vindt men bij Preferriti: "Dat de aanraders vooral scoren in hun eigen directe omgeving bij mensen die ze kennen 'van ziens' hoeft ons niet te verwonderen.  Als we uitgaan van de mooie definitie van de kersverse doctor Esther Keymolen dan is vertrouwen complexiteit reduceren: 'Als je iemand vertrouwen geeft, stop je met het zoeken naar zekerheden. Je staat dan niet langer stil bij alle mogelijke scenario's.' Als het gaat over high risk-aankopen, met een hoge prijs en een lage aankoopfrequentie speelt je directe omgeving een doorslaggevende rol."

Het besef dat aanraders zo ontzettend belangrijk zijn voor merken is jong. Preferriti is evenwel geen reclamebureau, geen PR-bureau, geen event-agency, geen below-agency: "Onze creativiteit beperkt zich tot het maken van tools waarmee merken zélf kunnen kapitaliseren op hun honderdduizenden klanten/aanraders. En tegelijkertijd van hun betaalde creatieven die het platform kunnen gebruiken."Schermafbeelding 2017-11-23 om 11.55.10

Preferriti identificeert, profileert en activeert aanraders (brand advocates) die zich welwillend engageren naar eigen kennis, kunde en talent voor de merken die ze aanraden. Er is een publiek luik en een identiek luik bij de merken zelf: "De rijkdom zit ‘m in het wederzijds verrijken van de beide 'pools'."

Het private luik wordt voortdurend gevoed door de klanten van de merken die gevraagd worden naar hun tevredenheid, hun passie, hun ongenoegen, hun engagement, hun interesses. Op het publieke platform - voorlopig enkel nog in het Nederlands - rekruteert Preferriti zelf: "Niet op een klassieke manier met ellenlange,  saaie survey-formulieren maar door hen af en toe én regelmatig met speelse vragen, quizzes, polls en nieuwsitems eventjes aan de praat te krijgen. Ook hier draaien dezelfde intelligente zelflerende algoritmes die een ervoor zorgen dat een aanrader steeds meer relevante vragen zal voorgeschoteld krijgen en zich hierdoor ook veel diepgaander laat profileren. We willen consumenten bereiken die houden van (hun) merken en snel hun mening willen delen – liefst gebaseerd op hun eigen echte ervaringen. Couponjagers of wedstrijddeelnemers hebben we liever niet."