J. Walter Thompson ten strijde tegen mensenhandel

Crea / News

Bet4Life_KeyVisual J. Walter Thompson werkte een campagne uit voor Samilia Foundation, “Bet4Life”, met de steun van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en de Franse Gemeenschap. De Samilia Foundation is een in Brussel gevestigde ngo die sinds 2007 strijdt tegen alle vormen van mensenhandel. Mensenhandel is een hedendaagse vorm van slavernij, die alomtegenwoordig is: in de steden waar we leven, in de dingen die we kopen. Samen kunnen we een einde stellen aan deze uitbuiting van kwetsbare groepen. Mensen zijn geen handelswaar!Bet4life
Dit initiatief wil een licht werpen op de schaduwzijde van de anders zo prachtige sportfestijnen: uitbuiting en mensenhandel. Deze campagne wil op geen enkele manier een campagne zijn tégen het WK of een ander sportevenement. Het is enkel een campagne die wijst op de misdaden die gebeuren in de schaduw ervan. Het WK is een van de grootste sportevenementen ter wereld en trekt miljoenen fans aan. Helaas staan weinig supporters stil bij wat er schuilt achter het feestgedruis en de fantastische voetbalkunsten. Twijfelachtige individuen misbruiken de situatie en begaan talrijke misdrijven: gedwongen bedelarij, onvrijwillige prostitutie en regelrechte slavernij. Met deze campagne wil de Samilia Foundation een spanning creëren tussen de opwinding van het spel en de verschrikking van menselijke uitbuiting. We linken de spanning van sportweddenschappen aan de wanhoop van slachtoffers van mensenhandel.detailbox_slavery-nl

De toon is met opzet provocatief. Wedden op menselijk leed is zonder enige twijfel verschrikkelijk. Deze aanpak toont de confrontatie tussen de twee realiteiten die naast mekaar zullen bestaan gedurende de WK-weken: de realiteit van mensen die andere mensen behandelen als handelswaar, als pasmunt voor eigen winst. Samengevat is deze campagne een uitnodiging om tijdens het WK niet enkel met hart en ziel te supporteren, maar ook met het verstand. En om nee te zeggen tegen elke vorm van misbruik.