Jacco ter Schegget (Publicis Groupe): "China verandert spelregels"

Communication / News / People

Sinds 1 maart van dit jaar is Jacco ter Schegget de nieuwe topman van Publicis Groupe voor Nederland en België. Hij werkte een paar jaar in Azië en daarom vroeg de BAM hem om over zijn ervaringen te spreken tijdens het Marketing Congress op 6 december. PUB had aansluitend een gesprek met Jacco ter Schegget.
 
Chinese bedrijven komen steeds nadrukkelijker onze richting uit. Gaat dat de spelregels hier veranderen, op commercieel en technologisc vlak?
Jacco ter Schegget: "Ik denk het wel. Merken als Ali Baba zijn zo agressief omdat in China het principe heerst van 'the winner takes it all'. Je moet je concurrent uitschakelen, zo is destijds het Chinese rijk tot stand gekomen, zoals ik in mijn uiteenzetting uitlegde. Bedrijven als Ali Baba opereren in een heel assertieve thuismarkt. Bovendien zijn ze 'mobile first'. En ook de inzet van data gaan de spelregels hier veranderen. Mensen zeggen soms dat men in België mobiel nog niet zoveel consumeert, maar dat kan de komende jaren snel veranderen."
 
Wat is de meest gezonde houding van bedrijven hier, nu Chinese bedrijven massaal op onze markt komen? Samenwerken, of ervoor zorgen dat men het op een andere manier kan blijven doen zonder de Chinezen?
Jacco ter Schegget: "Ik geloof altijd in samenwerking. Maar het gaat ook over omvang. Ik zou niet gaan lopen vechten tegen iets dat één punt drie miljard mensen achter zich heeft. Het grappige is: India heeft ook ongeveer hetzelfde aantal inwoners, maar is veel minder strak georganiseerd. In China is er veel meer orkestratie. Dan kan je twee dingen doen. Ofwel wijzen op dingen die je allemaal niet goed vindt, of je kan zeggen: 'OK, we gaan samenwerken, maar met respect voor elkaar.' Persoonlijk ga ik voor die laatste houding."
 
Een pragmatische benadering, dus? Gewoon ons plekje vinden, omdat België net iets kleiner is dan China?
Jacco ter Schegget: "Precies! In de Benelux moeten we onze plek kennen. Het aardige is: 'wat Belgen en Nederlanders gemeen hebben, is dat we altijd al te maken hadden met grotere partners. Wij kennen onze positie en daar gaan we met respect mee om. Maar we eisen ook respect. Dat gaat twee kanten op. Dat werkt, ook met de Chinezen."
 
Hoe kan je dat respect van de Chinezen verdienen?
Jacco ter Schegget: "In het algemeen: je afspraken nakomen. Nu kan je zeggen dat afspraken in China soms een beetje multi-interpretabel zijn, je moet dus niet naïef zijn. Je moet je mannetje staan. Aan het eind van de rit, als je allebei geld kunt verdienen, is dat prima. Chinezen zijn daarin heel pragmatisch. Maar je moet dus respect hebben voor de Chinese cultuur, je moet hen niet gaan vertellen wat wij van de Chinese maatschappij of andere zaken vinden."
 
De luxemarkt is in China belangrijk, ook voor bedrijven van bij ons. China loopt voorop met VR en andere technologie in de retail. Is dat vooral voor luxegoederen, of ook voor commodityproducten? 
Jacco ter Schegget: "De ontwikkeling gaat harder bij luxeproducten, er is meer innovatie in China dan daarbuiten. Ze halen het er ook uit. Daar wordt gewoon heel veel geld verdiend met luxeproducten, ondanks de luxury tax van 40%. Omwille van die hoge taksen zitten zoveel Chinezen in al die luxeboetieks in Brussel. Belangrijk in China is dat het 'echt' is. Zelfs in officiële boetieks in China heb je veel namaak, ook bijvoorbeeld wijnen. Maar bij luxe is de echte herkomst enorm belangrijk. Die VR en zo, dat heeft allemaal te maken met 'experiences' voor échte producten. De mooiste flagshipstores van Dolce & Gabbana vind je in China, die zijn fantastisch."