Jason Romeyko: "Van Creativiteit naar ÜberCreativiteit"

News / Research / Serviceplan Corona Tracking

Van Richting geven naar Verbinding maken, van Creativiteit naar ÜberCreativiteit

Toen deze crisis begon realiseerde ik me dat mijn rol ineens was veranderd van creatieve regisseur naar universeel creatieve bemiddelaar. Een taak die bestaat in het samenbrengen van de knapste koppen binnen ons bedrijf om Covid-gerelateerde problemen zo snel mogelijk op te lossen, zowel voor onszelf als voor onze klanten. Die hele ervaring kreeg een meer persoonlijke noot toen ik collega’s thuis bezocht om ervoor te zorgen dat ze het hoofd koel hielden en verbonden bleven met de buitenwereld, en dat terwijl ze de hele tijd door onvermoeibaar originele ideeën uitwerkten. Bovendien werd ik dagelijks geconfronteerd met klanten die daadwerkelijk aanmoediging nodig hadden om toch in contact te blijven met hun consumenten. In tijden van crisis denken klanten nooit aan de besparingen op je budget. Ze herinneren zich echter wel of je er voor hen was en welk het gevoel dat teweeg bracht – hetzij door die heerlijke virtuele knuffel of door een schaterlach.

Beeld je maar eens in  hoe onze vrienden zouden reageren indien ze  geruststelling of een vriendelijk woord nodig hadden en wij hen zouden negeren.  Ze zouden zeker alle respect en vertrouwen in onze relatie verliezen. En dat geldt natuurlijk ook voor de relatie tussen een consument en merken en diensten wanneer die verbinding plotseling wordt onderbroken.

Het werd al snel na twee weken lockdown duidelijk dat merken met  enkel "we zijn er voor u" er niet zouden komen. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om er voor mensen te zijn, maar als  het even niet goed gaat, is de veiligste aanpak nog altijd om nadruk te leggen op vreugde en welzijn. Daarom moeten we nu, zodra we er de kans toe krijgen, mensen aanzetten tot giechelen en gniffelen  en een adempauze bieden tussen al de berichten over virussen, werkloosheid en recessie. Dat betekent helemaal niet dat we te luchthartig moeten zijn maar het is echt wel leuk als merken een tandje bijsteken om mensen op te vrolijken.

Welke uitdagingen corona ons de komende maanden nog mag brengen, het is duidelijk dat we al deze problemen niet enkel met traditionele creativiteit kunnen oplossen. Om effectief te kunnen communiceren zullen we alles op alles moeten zetten wat betreft samenwerking onder de noemer van ÜberCreativity. Zo zullen de verrassende innovaties van verschillende disciplines, talenten, culturen en media moeten samenwerken en in elkaar overvloeien.  We moeten op zoek gaan naar oplossingen die het keurslijf van de consument doorbreken. Met al onze middelen moeten we een dialoog aangaan met mensen en aandacht trekken op een manier aangepast aan het scherm waarop we worden bekeken.

Nu wij weer stilaan onze huiskamers verlaten, gaan ook bedrijven weer langzaam open. Ik ben zeker geen fan van slogans als "nieuw normaal". Voor velen, onder wie ikzelf, was "normaal" in het verleden al een probleem. Wie wil er nu leven in een wereld waar je altijd aan de normen van anderen  moet voldoen? Met onze nieuwe economische uitdagingen is "normaal" niet de richting van het respect. Daarom denk ik eerder aan een persoonlijk "nieuw evenwicht"  - een manier van leven, aangepast aan ieder mens afzondelijk , wat zijn of haar hartje  ook maar begeert.  

Ik denk dat we met ÜberCreativity dat nieuw evenwicht kunnen bereiken zodat mensen zo weinig of zo veel als ze zelf willen van iets kunnen nemen. Een mix van media en consumptie , uniek  voor hen. De creatie van eigen levenswijze  die dromen waarmaakt en een voorspoedige toekomst voorspelt.

BENIEUWD NAAR MEER?

Als je interesse hebt om dieper in te gaan op hoe het koopgedrag van jouw klanten veranderd is en welke aanpassingen nodig zijn om efficiënt aan hun noden te voldoen zodat je merk vlot overleeft, contacteer ons dan op n.delhalle@serviceplan.com. We boeken graag een datum die voor jou past om een workshop te organiseren voor jou en je team, uiteraard volledig volgens de veiligheidsmaatregelen.