JCDecaux en Denis Meyers tegen laaggeletterdheid

Media / News

Denis Meyers JCDecaux 50 Y 2Ter gelegenheid van zijn 50-jarig bestaan slaat JCDecaux de handen in elkaar met de Belgische urban artist Denis Meyers voor een rondreizende tentoonstelling van hedendaagse kunst in België. Speciaal voor deze gelegenheid creëerde Denis Meyers acht unieke werken rond de letters van het JCDecaux-logo op 2m2, het bekende formaat voor straatmeubilair. In zijn creaties heeft de kunstenaar ook de voornamen verwerkt van alle medewerkers van het bedrijf én van al zijn klanten- en stedenrelaties. Zo onderstreept JCDecaux zijn waardering voor hun dagelijkse bijdrage die tot dit succesverhaal heeft geleid. Deze actie kwam tot stand in samenwerking met Secondfloor.Denis Meyers JCDecaux 50 Y 3

Via het abribusnetwerk van JCDecaux dat over het hele land verspreid is, zullen de kunstwerken van Denis Meyers twee maanden lang de voornaamste steden van het land aandoen. Het startpunt is Brussel (Oudergem en Watermaal-Bosvoorde), nadien volgen Luik, Antwerpen, Oostende, Namen, Hasselt en Charleroi om terug te eindigen in Brussel (Evere, Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node). In het kader van dit evenement zullen alle Belgen de creaties van Denis Meyers op sociale netwerken kunnen delen ten voordele van charityprojecten rond laaggeletterdheid. Een mooie manier om een link te leggen tussen het werk van de artiest en het publieke nut van het JCDecaux-affichagenetwerk. Het mechanisme van de actie is eenvoudig, en verloopt via sociale media: (1) vind je voornaam op 1 van de 8 werken van Denis Meyers, (2) maak een foto van je voornaam en (3) deel de foto met je voornaam in ‘publieke modus’ op Facebook en/of Instagram met #JCDECAUX50. Elke gedeelde foto op deze sociale netwerken levert 1€ op voor de organisaties Wablieft in Vlaanderen en Lire et Ecrire in Brussel en Wallonië. Beide zetten zich dagelijks in voor de strijd tegen laaggeletterdheid. Want één op de zeven volwassenen in Vlaanderen is laaggeletterd. Zij hebben het moeilijk met bijvoorbeeld lezen en schrijven. Lynn Claerhout, verantwoordelijk voor de promotie van Wablieft: “Iedereen vloekt wel eens op een onduidelijke brief of belastingaangifte. Laaggeletterden hebben het daar nog moeilijker mee. Daarom streeft Wablieft naar toegankelijke informatie voor iedereen. We brengen onder meer eenvoudige kranten en boeken uit. We herschrijven ook teksten en geven opleidingen. Maar er is nog veel werk aan de winkel. En daar is natuurlijk geld voor nodig."Denis Meyers JCDecaux 50 Y 1

Vanaf vandaag kan iedereen dit initiatief volgen op de Facebook- en de Instagrampagina van #jcdecaux50. Meer informatie over Lire et Ecrire : http://www.lire-et-ecrire.be/Qui-sommes-nous-26 en meer informatie over Wablieft : http://wablieft.be/wablieft/over-wablieft.

PUB vierde op zijn manier die 50 jaar JCDecaux in België. Ontdek de speciale editie van PUB en neem er voor één keer uw smartphone bij. Maak gebruik van de app Layar en dan ontdekt u de audiovisuele kant van de cover van deze special, bedacht en ontwikkeld door studenten van de hogeschool IHECS. Ook het project met Denis Meyers wordt uitvoerig toegelicht in deze speciale editie.

COVER-PUB-JcD-sept17-391x500

 

PUB SEPT 17 JCDECAUX

PUB SEPT 17 JCDECAUX