JCDecaux maakt de balans op

JCDECAUX airport

Media / News

JCDECAUX airportJCDecaux publiceerde zijn jaarresultaten voor het boekjaar 2016. « 2016 was voor JCDecaux opnieuw een recordjaar, met een omzet van 3 392,8 miljoen euro ondanks een gevoelige daling in China, » vertelt Jean-Charles Decaux, voorzitter van het Uitvoerend Comité en Co-CEO van JCDecaux. « Hoewel we nog steeds een stevige beschikbare cash-flow hebben, is de rendabiliteit van de Groep gedaald omwille van de integratie van CEMUSA en de contractstructuur van het grootste netwerk ter wereld van abribussen met TfL in Londen. Beide strategische beslissingen openen de snelweg naar de groei van ons digitaal premium portfolio dat nu 12,9 % van onze totale omzet bedraagt. New York en Londen zijn voortaan een digitaal uitstalraam voor JCDecaux en dit zal ons helpen om op de eerste en de vierde reclamemarkten ter wereld marktaandeel te veroveren. 2016 werd ook gekenmerkt door een ommekeer in onze organische groeistrategie in Japan, derde reclamemarkt ter wereld, waar we verschillende contracten voor stadsmeubilair binnenhaalden in Tokyo, en waar we op lange termijn bijna alle abribussen in handen zullen hebben voor de verkoop van premiumreclame in een stad met meer dan 13 miljoen inwoners waar de Olympische Spelen en de Paralympics van 2020 doorgaan. Dit betekent dat we een echt nationaal netwerk voor Stadsmeubilair hebben gecreëerd in de 41 grootste Japanse steden. »

« In 2016 hebben we ook de gefragmenteerde out-of-home markt in Latijns-Amerika geconsolideerd met de overname van Outfront Media en Top Media, » gaat de topman van JCDecaux voort. « We hebben er het grootste out-of-home platform gecreëerd en dekken daar de 10 rijkste steden van de regio. In juni 2016 heeft JCDecaux bovendien een strategische alliantie aangegaan met Caracol Televisión in Colombia. Dit toont duidelijk het succes aan van de strategie van ons businessmodel dat ook berust op joint-ventures met lokale partners. Voor het eerste kwartaal 2017 verwachten we een licht negatieve groei van onze organische omzet, gezien het vergelijkbaar is met het eerste kwartaal 2016 en rekening houdend met de onzekere economische en politieke situatie wereldwijd. »

Volgens Decaux is out-of-home communicatie in een steeds gefragmenteerder medialandschap alvast nog aantrekkelijker geworden dan voorzien. « Onze gediversifieerde aanwezigheid in sterk groeiende landen, de uitrol van onze digitale portfolio, samen met een nieuw “data-led audience targeting platform”, het feit dat wij ertoe in staat zijn nieuwe contracten binnen te halen en de kwaliteit van onze mensen wereldwijd, doen ons geloven dat we goed gewapend zijn om uitstekende resultaten te blijven halen op de wereldreclamemarkt en dat we onze positie van wereldleider in out-of-home communicatie nog kunnen versterken dankzij de aanwinst van een rendabel marktaandeel. Onze stevige balans is een aanzienlijk voordeel en stelt ons ertoe in staat groeiopportuniteiten te blijven vatten. » 

  • Geen artikel