JCDecaux zet in op Brussel-19... en op de MIVB
De toekenning, door Stad Brussel, van zijn 2m2-netwerk aan Clear Channel laat de hoofdstad toe om weer aansluiting te vinden met de reclame. Want het contract dat de stad aan JCDecaux bond liep al op 30 augustus laatstleden ten einde. Sindsdien werd geen onderhoud meer uitgevoerd en werd het netwerk niet meer gebruikt. Een flink verlies dat teruggewonnen moet worden!
In dit dossier is het nuttig om te weten dat Stad Brussel had gegokt op een akkoord met de MIVB, dat een netwerk van 2m2-borden in de 19 gemeenten van de hoofdstad beheert. Opvallend in de aanbesteding van de MIVB is dat die is verdeeld in 19 loten, waarvan dus één voor Brussel-stad (1000 – 1020). Van de kant van de MIVB werd een beslissing verwacht voor 30 juni. Maar de raad van bestuur nam toen nog geen beslissing. Op 7 juli, tijdens een nieuwe raad van bestuur, werd evenmin een beslissing genomen. Hetzelfde scenario op 22 september. Wim Jansen, managing director van JCDecaux Belgium & Luxembourg, zegt daarover: « Je moet weten dat de overeenkomst met Clear Channel geldt voor vijf jaar, met telkens in december mogelijkheid tot opzeg. Waarom die formule? Omdat Stad Brussel zodra dat kan wil samenlopen met de MIVB. » Voorts is het belangrijk om te weten dat het Brusselse vervoersbedrijf deze maand een beslissing moet nemen over de aanbesteding. Maken we een nieuw uitstel mee of weten de twee reuzen van de affichage eindelijk waar ze aan toe zijn!? In de tussentijd wil men bij JCDecaux de beslissing van de Stad Brussel niet loswrikken. « Wij zullen waarschijnlijk geen verzet aantekenen, » vertrouwt Wim Jansen ons toe. « Is dat belangrijk? Ik denk van niet. Op welke grond kunnen we protesteren? De Stad Brussel heeft alle recht om zijn markt toe te kennen aan wie ze dat wil. Ze heeft die beslissing genomen zonder dat de MIVB zijn markt heeft toegekend. Het is meer symbolisch dan economisch. » Het is namelijk duidelijk dat de Franse groep in Brussel het grootste deel van de taart behoudt: met het netwerk Villo!, de 2m2-totems aan de ingangen van de metrostations en ook Metrobus, wat staat voor het hele tram- en busnetwerk. Alle blikken zijn de komende weken dus gericht op de MIVB!