Je bent jong en je wil wat diversiteit

Communication / News

De resultaten van de Voices of Our industry-studie van Creative Belgium waren allesbehalve wereldschokkend: de Belgische reclamewereld is vooral mannelijk, hetero en blank. Vier jonge creatieven geven op vraag van PUB hun kijk op de zaak. Over de diversiteit die er (niet?) is en het belang dat zij daar aan hechten.

“Zonder zijn we allemaal robots”

Gilles André, 28 jaar, creative/copywriter bij BBDO Belgium en board member van YoungDogs Belgium

“Op het eerste zicht is ons land rijkelijk divers, zowel maatschappelijk en taalkundig als cultureel. Toch zie je in de verschillende sectoren nergens echt een mix, en dat is in de Belgische reclamewereld nog minder het geval. Neem nu je eigen bureau. Kijk eens (virtueel) naar links en naar rechts. Hoeveel collega’s met buitenlandse roots tel je? Dit moet beter. De klassieke, typische creatief is een man, blank, Nederlandstalig en heteroseksueel. Zelf heb ik het ‘geluk’ dat ik twee van de vier hokjes kan afvinken: ik ben een man en ik ben blank.

Toch voel mij ik als Franstalige in een voornamelijk Nederlandstalige sector ‘anders’. Alhoewel… het is ook ergens een troef wanneer je de andere kant van de taalgrens durft over te steken om een Vlaams bureau te gaan verkennen (Gutzandglory, nogmaals bedankt voor jullie openheid). Zien dat onze verschillen er zijn is goed, ze omarmen en ze in je voordeel gebruiken nog beter. Ook dat ik niet in het hokje van de creatieve heteroseksuele man pas, zie ik veeleer als een voordeel. Het stelt mij ongetwijfeld in staat om seksistische ideeën of vuile grappen sneller te doorzien. Om aan minderheden te denken die zich misschien gekwetst kunnen voelen. Of zoals de meervoudig bekroonde campagne van El Tiempo het stelt: The problem is not seeing the problem.

Zonder diversiteit in de reclame zouden we allemaal robots zijn. Zonder diversiteit zijn er minder ideeën. Minder concepten. Minder leven. Zonder zou er maar één commerciële boodschap overblijven, koud en identiek voor elk merk. Ik wil daarom de bureaus, die hierin een leidende rol in zouden moeten spelen, oproepen om zich bewust te worden van de uitdagingen die er zijn. Zodat iedereen zijn plek vindt in de reclamewereld en dat iedereen zich geaccepteerd voelt zoals hij of zij is.”

[...] De meningen van Chani Fajka (Prophets), Cedric Trefois (Mutant) en Jolien Elegeert (DDB) lezen? Dat kan in PUB Magazine nr 5 vanaf pagina 28