“Je zou niet mogen nadenken over diversiteit en inclusie” (riep de blanke man van 35 jaar)

Media / News

UBA, ACC, UMA en VIA publiceerden een D&I Guide over diversiteit en inclusie. PUB belicht een jaar lang diverse aspecten van diversiteit en inclusie. Deze keer: welke rol hebben productie- en postproductiehuizen te spelen voor een goede diversiteit en inclusie?

De Machine is een commercieel productiehuis, opgericht in 2016. Mede-oprichter Dimitri De Wolf heeft een creatieve achtergrond en is een aanhanger van het credo ‘Verspil geen 30 seconden van iemands leven”. Dat betekent dat volgens hem veel aandacht moet gaan naar wat de kijker graag ziet. Hoewel velen het niet (willen) beseffen zijn we een sector waar amusementswaarde eigenlijk een prioritaire fuctie heeft. Merken schuren zich tegen die amusementswaarde aan. Niet omgekeerd. Spoort dat met de groeiende verwachtingen rond meer diversiteit en inclusie? “Dit is een sector waarin je als producent werkt op de korte termijn, het is dus goed dat je via bijvoorbeeld een vakvereniging overkoepelend over die onderwerpen nadenkt,” zegt Dimitri De Wolf. “Hetzelfde geldt trouwens voor de ecologische aspecten, die eigenlijk daarmee verbonden zijn.”

Een vastomlijnde definitie voor diversiteit en inclusie heeft Dimitri De Wolf niet. “Die zouden ook geen definitie nodig mogen hebben,” vindt hij. “Het zou natuurlijk moeten zijn, eigenlijk zou je daar niet mogen over nadenken. Want zodra je erover nadenkt, begin je toch te selecteren, begin je aan ‘cutting quality’ te doen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet aan diversiteit en inclusie moet werken. Op korte termijn kan je als producent dus bar weinig stenen in de rivier gooien aangezien alles gisteren klaar moet zijn. Op lange termijn kunnen we wél een verschil maken, door bijvoorbeeld nauwer te gaan samenwerken met opleidingscentra. Want daar begint iemand’s loopbaan. Je moet moed hebben om die stap te zetten. Eens je gekozen hebt voor die opleiding volgt de rest redelijk automatisch door stages, eigen werk en netwerking. Maar die eerste stap: durven naar de filmschool gaan, of zonder diploma stage volgen in een audiovisueel productiehuis, daar is écht nog veel winst te boeken”

[…]

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE