JEP beraadt zich over Volkwagen en drank
(update 29 januari 2016) De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) beraadde zich deze week over drie dossiers. Met het Autosalon in de achteruitkijkspiegel mag het geen verwondering wekken dat er een autodossier bij was. Betrokken partijen: D'Ieteren en Volkswagen. Een klager vindt de inhoud van een radiospotje nogal vreemd. Het lijkt bij deze reclame voor de Volkswagen Golf Edition dat het eigenlijk helemaal niet zo erg is om afgeleid te zijn tijdens het rijden, aldus de klacht.
De Jury is van mening dat de in de spot geschetste situatie duidelijk wordt ingezet binnen het raam van het promoten van een eigenschap van het voertuig op het gebied van actieve of passieve veiligheid. Zij is hierbij bovendien van mening dat de spot geenszins suggereert dat de regels inzake voorzichtigheid en verkeersveiligheid mogen worden overtreden en evenmin aanspoort tot verkeersonveilig gedrag. De Jury is derhalve van oordeel dat deze radiospot in overeenstemming is met artikel 6 van de Febiac-code. Geen probleem dus...
Wel een probleem had de JEP met een iets te onvriendelijke publireportage van AB InBev voor Jupiler. En ter promotie van het evenement Break The House Down Winter Edition 2015 werd via YouTube een drie minuten durende “official aftermovie” van de Summer Edition 2015 verspreid, met de begeleidende tekst “Official aftermovie of the Break The House Down 2015 Summer Edition. A big thank you to our visitors for creating such a great atmosphere of unity and harmony.”
Een klager heeft het over het promoten van (overmatig) drankgebruik. Wat de inhoud van deze reclame voor het aangekondigde evenement betreft, is de Jury van mening "dat deze in casu diverse types sfeerbeelden van en informatie over het evenement bevat, zonder daarbij echter, in haar geheel bekeken, te focussen op het in beeld brengen van alcohol of overmatig alcoholgebruik te promoten." Geen probleem dus...
Zoals altijd is nog verzet tegen deze beslissing mogelijk.