JEP breidt actieradius uit

Communication / News

advertiseDe JEP breidt haar bevoegdheidsdomein gevoelig uit om de bescherming van de consument te verhogen en het principe van het “level playing field” in de markt te behouden.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is het zelfregulerend orgaan van de reclamesector in België. Zij werd in 1974 opgericht door de Raad voor de Reclame, de professionele organisatie die het geheel van de communicatieberoepen verenigt.

De JEP is vanouds bevoegd voor het onderzoek van reclame-inhoud die verspreid wordt door de massamedia (geschreven pers (dagbladen, gratis regionale pers, magazines en tijdschriften, …), audiovisuele media (televisie, bioscoop en radio), affichage via reclameregie, internet) en via e-mail en direct mail. De JEP wil proactief zijn. Dit jaar breidt zij haar bevoegdheidsdomein gevoelig uit om de bescherming van de consument te verhogen en het principe van het “level playing field” in de markt te behouden.

Bovenop de boodschappen verspreid via de massamedia, zal de JEP aldus vanaf nu bevoegd zijn voor de reclamedragers op verkooppunten, evenals voor alle folders en brochures. Bovendien zal de JEP alle types van affiches kunnen behandelen, zoals bijvoorbeeld reclameaffiches aangebracht in openbare of vrij toegankelijke plaatsen, reclameaffiches aangebracht op en in voertuigen of alle soorten openbaar vervoer, reclamespandoeken aangebracht aan gevels van gebouwen,… (zie ook het overzicht onderaan dit bericht).

Wat betreft de digitale sector, zal de JEP zich voortaan bevoegd kunnen verklaren voor alle vormen van reclame-inhoud verspreid via de digitale media. Denk met name aan de websites van adverteerders, maar ook aan sociale netwerken, banners, pop-ups, zoekresultaten, in app advertising, advergames,…
JEP NL

In 2017 mag de JEP eveneens nieuwe leden verwelkomen (een aantal mandaten waren immers verstreken). De paritaire samenstelling van de JEP werd deels vernieuwd om de diversiteit van de profielen van de leden te bevorderen. De leden afkomstig uit de reclamesector werden voorgedragen door UBA, ACC en de verenigingen die de media vertegenwoordigen (BVAM, Belgian News Media en The Ppress). De leden afkomstig uit de burgermaatschappij werden voorgedragen door organen zoals Unia, Gezinsbond, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, Conseil de la Jeunesse enz.). De volledige lijst van de Juryleden in 1ste aanleg en hoger beroep vindt u hieronder.

Tot slot wil de JEP haar naamsbekendheid bij het grote publiek vergroten. Daarom wordt binnenkort een multimediacampagne gelanceerd.

JEP Folder 2017

LIJST JURYLEDEN

1ste aanleg:

Groep 1:

Reclamesector : Karolien Pieters, Murielle Segers, Pauline Steghers

Burgermaatschappij: Kwinten Van de Veire, Benoît Nicaise*

Groep 2:

Reclamesector : Pierre-Anne Jacqmain *, Pascal Kemajou, Sandrien Mampaey

Burgermaatschappij : Carine Joly, Anneke Blanckaert*, Christophe Jambers

*Nieuwe leden

Hoger beroep:

Reclamesector : Charlotte Callebaut*, Anne-Catherine Trinon, Karen Van Brabant, Katrien Lefever*, Rachid Lamrabat*

Burgermaatschappij : Sabine Denis*, Jean-Claude Jouret, Jean-Jacques Jespers, Dieter Geernaert, Robert Graetz*

 

JEP bevoegdheden

Huidige bevoegdheden Nieuwe bevoegdheden vanaf 01.02.2017 Uitgesloten bevoegdheden
 

-Audiovisuele media (televisie, bioscoop en radio).

 

-Geschreven pers (dagbladen, gratis regionale pers, magazines en tijdschriften, etc).

 

-Geadresseerde / Gepersonaliseerde reclame (ongeacht het medium of de drager).

 

-Affichage (affiches verspreid door affichagebedrijven lid van de Raad voor de Reclame).

 

-Internet (Bepaalde reclameboodschappen verspreid via internet).

 

-Affichage (alle vormen van affichage zoals reclameaffiches in openbare of vrij toegankelijke plaatsen,  reclameaffiches op en in voertuigen of alle soorten openbaar vervoer, en reclamespandoeken op gevels van gebouwen, etc).

 

-Internet (alle vormen van reclame-inhoud verspreid via digitale media, dus net zo goed de websites van adverteerders, als sociale netwerken, banners, pop-ups, zoekresultaten, in-app advertising, advergames, etc).

 

-Alle folders en brochures (folders uitgegeven door de adverteerders, folders in verkooppunten, etc).

 

-Alle reclamedragers op verkooppunten, binnen en buiten (panelen, kleine of grote affiches, slingers of spandoeken, vaste of dynamische verkoopstanden, touchscreens en interactieve terminals en raamstickers, en zelfs winkeltassen, etc).

 

 

 

-Al hetgeen geen reclame-inhoud betreft in direct marketing, met name kwesties in verband met privacy, databanken, technieken van behavioral targeting, enz.,

 

-Kwesties met betrekking tot intellectuele eigendom,

 

-Communicatie in de vorm van public relations of relaties met de pers,

 

-Sponsoring en mecenaat (behalve in de vorm van radio- of televisiespots),

 

-Evenementen en promotieacties tijdens evenementen (zoals bijvoorbeeld het uitdelen van staaltjes van producten),

 

-Publicitaire telefoongesprekken, individuele promotionele gesprekken en alle andere gelijksoortige reclamecommmunicatie,

 

-“zoekertjes”,

 

-Telewinkelen,

-Productplaatsing,

 

-Verpakking en etikettering van producten.