JEP maakt komaf met dubbele bonussen

Lesley-Ann Poppe

Communication / News

Lesley-Ann PoppeBrico stuurde een radiospot de ether in met de aankondiging van kortingen. Helaas was die korting niet in elke winkel geldig. Op de website van de winkelketen stond vermeld dat de actie online geldt én in sommige winkels, zonder te vermelden om welke winkels het ging. De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) boog er zich over en zag dat er verwarring was tussen de dag waarop de korting geldig was in Nederlandstalige winkels en de dag waarop de korting was in Franstalige winkels - met daarbij ook nog uitzonderingen. En bij gebrek aan duidelijke informatie op de website over welke winkels op welke datum de korting gaven, is de Jury van mening dat de wijze waarop de actie op de website aangekondigd werd de gemiddelde consument ook kon misleiden omtrent de draagwijdte van de actie. Aanpassen die handel!

Lavagraphics maakte dan weer reclame voor een optreden van Massive Attack met de slogan “Maak kans op tickets voor Massive Attack”. Die maak kans sloeg echter op de mogelijkheid tot het kopen van tickets, niet op  het winnen van tickets (wat je zou kunnen verwachten). Misleidend, vond een klager en ook de JEP.

En wat met de 'dubbele bonussen' waarmee BV Lesley-Ann Poppe reclame maakte voor Starcasino? De Jury heeft vastgesteld dat de affiche een afbeelding van Lesley Ann Poppe toont in een feestjurk met décolleté met de tekst “Nu dubbele bonussen” en onderaan de affiche de tekst “Ook jij maakt kans” (de Franse versie toont een afbeelding van Coralie Porrovecchio in een feestjurk met décolleté met de tekst « Double Bonus* » en onderaan de affiche de tekst “Toi aussi tente ta chance”). De Jury is van mening dat de combinatie van de tekst “Nu dubbele bonussen” met de afbeelding die onder meer de nadruk legt op de borsten van de vrouw in kwestie van slechte smaak getuigt en de vrouw herleidt tot een lustobject. De Jury is ook van mening dat het feit dat de reclame vrouwen afbeeldt die een carrière maken in de showbizz hieraan geen afbreuk doet. De Jury is van oordeel dat de reclame de menselijke waardigheid van de vrouw aantast, wat strijdig is met artikel 4, alinea 1 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code) en punt 3 van de Regels inzake de afbeelding van de mens. Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Dit en meer nieuws is te vinden op de website van de Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP). En zoals altijd is nog verzet tegen deze beslissingen mogelijk.