JEP oordeelt over campagne Child Focus

De JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, heeft zijn oordeel gepubliceerd over de recente campagne van Wunderman Thompson voor Child Focus tegen kindermisbruik. Die campagne, waarin twee acteurs een expliciete reconstructie deden van een filmpje waarin een 8-jarig kind seksueel werd misbruikt, veroorzaakte heel wat ophef. Onder meer bij IMLandelijk, de vereniging voor slachtoffers van incest en seksueel misbruik. De vereniging diende een klacht in bij de JEP, want vond dat de campagne een grens overschreed.
“De klaagster deelde mee als zelfhulporganisatie uiteraard blij te zijn met een campagne tegen al wat seksueel grensoverschrijdend gedrag (ten aanzien van minderjarigen) aangaat, maar meent dat deze campagne een grens overschrijdt,” klinkt het bij de JEP. “Volgens de vereniging is hier sprake van secundaire traumatisering van slachtoffers, familieleden en andere betrokkenen en ze vraagt zich af of de makers beseffen hoeveel schade ze aanrichten bij slachtoffers van seksueel geweld.” Bovendien is de vereniging van mening dat de beelden te expliciet en choquerend voor kinderen (en gevoelige kijkers) zijn. “Sensibilisering moet en kan op andere manieren,” klinkt het in de klacht.
Child Focus erkent op haar beurt dat het de bedoeling was om reacties uit te lokken, niet alleen bij het publiek maar eveneens van de media, maar “betreurt dat deze laatsten de beelden van de video als zodanig hebben verspreid daar waar beslist was om de video op een beveiligde website te plaatsen, met een waarschuwing voor de expliciete beelden en een leeftijdsverificatiemuur.”
Hoewel Child Focus zelf besloot om de campagne vroegtijdig stop te zetten, is ook de JEP van mening dat de beelden te expliciet en te choquerend zijn. De Jury verzocht Child Focus dan ook om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan ze niet meer te verspreiden. Het volledige verslag van de beslissing kan u lezen op de website van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame.
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]