JEP oordeelt over lingerie en delicatessen

jep

Communication / News

jep

De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) beraadde zich deze week over zeven dossiers. Bij dossiers over de VRT (merchandising rond FC De Kampioenen), Becel Pro.Activ (van Unilever; geen inbreuk op de wettelijk verplichte vermeldingen en omschrijvingen), P-Magazine (Mediageuzen; niet vrouwonvriendelijk, volgens de Jury) en Procter & Gamble (voor Dreft; geen onverantwoord gebruik van dit poetsmiddel door kinderen) zag de JEP geen problemen.

De Jury volgde wel bezwaren tegen campagnes van Brussels Airlines, Just Eat en Het Laatste Nieuws.

Volgend op problemen met de vermeldingen 'gratis vluchten' bij Brussels Airlines vraagt de Jury de adverteerder om in de reclamecampagne voor het loyaltyprogramma Loop geen reclame- uitingen meer te verspreiden met gebruikmaking van claims rond “gratis vliegen”, “vols gratuits” en analoge uitdrukkingen.

En Just Eat? De Jury heeft kennis genomen van de reclame in kwestie, die onder de hoofding “De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend ;)” een foto van een blonde vrouw toont met de tekst “Wat een del” en een tweede foto met haar hand met een dampende kom rijst en de tekst “icatesse”. De Jury is van mening dat het gebruikte beeld met de bijhorende tekst geen verband vertoont met de diensten van de adverteerder, maar een negatieve beeldvorming van de vrouw als lustobject inzet voor commerciële doeleinden.

Bij Het Laatste Nieuws ging het om een kortingenactie waarbij een doorstreepte prijs misleidend kon zijn (de algemene boodschap van de actie klopte echter wel). De actie zou dus best deels worden aangepast.

Zoals altijd is nog verzet tegen deze beslissingen mogelijk.