JEP vreest afschrikwekkende affiches

jep

Communication / News

jep
De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) beraadde zich deze week over vijf dossiers. Iemand had een klacht over de het televisiespotje van Car-Pass, dat discriminerend zou zijn. Louche niet-Belgen, vrouwen als hoeren: "Moet dat?", vond een klager. Moet niet, maar mag wel, oordeelt de JEP. Evenmin een probleem voor een campagne van ING, die volgens een klager jongeren zou aanzetten tot onverantwoord gedrag met te veel decibels. De JEP vindt het daarentegen aangewezen dat een direct-mailactie van Damart aangepast moet worden, omdat de foto die bij een bepaald product hoort niet helemaal aan de realiteit beantwoordt.
Ook in hoger beroep verklaart de JEP zich onbevoegd in een klacht over de specificaties van de iPhone (te koop bij Easy-M). En hoe zullen de affiches van Walibi voor halloween in 2016 eruit zien? Want bij de affiche dit jaar hadden de juryleden (na een klacht daarover) toch enig voorbehoud: "De Jury heeft in herinnering gebracht dat het feest van Halloween traditioneel inspeelt op angstgevoelens en dat de adverteerder vrij is om dit thema aan te snijden in zijn reclame. Desalniettemin en gelet op het feit dat het gaat om affichering op de openbare weg, is de Jury van mening dat de afbeeldingen in kwestie, in hun concrete realisatie en de sfeer die zij oproepen, te realistisch kunnen blijken te zijn voor jonge kinderen en het risico lopen om deze laatsten te choqueren. De Jury vreest eveneens voor een evolutie doorheen de jaren naar telkens meer en meer afschrikwekkende affiches."
Zoals altijd is nog verzet tegen deze beslissingen mogelijk.