JEP weert incest en ongepaste relaties

Op basis van artikels 1, alinea 2 en 4, alinea 3 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel heeft de Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) Napoleon Games verzocht om een recente radiospot niet meer te verspreiden.
Radiospot:
Jonge vrouw: “Papa?”
Man: “Wat is ’t nu weer?”
Jonge vrouw: “Ik zen zwanger.”
Man: “Van mij of wat?”
Jonge vrouw: “Nee.”
Man: “Van de Gaetan of wat?”
Jonge vrouw: “Neje, van zijn vader.”
Man: “Dieje minister of wat?”
Jonge vrouw: “Ja.”
Man: “Jihaa, meiske.”
Voice-over: “Feeling lucky? Speel op napoleongames.be. Bij Napoleon Games speelt u verantwoord.”
Als kinder- en jeugdpsychiater die dagelijks in contact komt met jongeren die grensoverschrijdend gedrag ervaren hebben kan een klager niet anders dan reageren op deze reclamespot, die volgens hem volledig onaanvaardbaar is. Een reclame die incest evenals relaties tussen veel oudere mensen en veel jongere mensen insinueert, is volgens hem grensoverschrijdend. De Jury heeft er nota van genomen dat de campagne van de adverteerder radiospots omvat die situaties schetsen met als doel de slogan “Feeling lucky? Speel op napoleongames.be” te illustreren. In de spot waartegen klacht werd ingediend hoort men onder meer dat een dochter aan haar vader vertelt dat ze zwanger is, waarop de vader vraagt of ze zwanger is van hem. De Jury is van mening dat deze verwijzing naar vader-dochter incest in een reclame voor online kansspelen ongepast is en een gevoelige problematiek op onaanvaardbare wijze inzet voor commerciële doeleinden.
Hoewel de spot een situatie schetst die onrealistisch kan lijken en dit op een overdreven manier, heeft de Jury in dit verband benadrukt, in overeenstemming met de regels op dit punt, dat het gebruik van humor in geen geval de juridische en/of ethische verantwoordelijkheid van de auteur van de boodschap opheft en dus niet voor gevolg mag hebben dat de reclame strijdig wordt met de wet of met de regels van de reclame-ethiek. Zij is derhalve van oordeel dat de spot in kwestie niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder. Op basis van artikels 1, alinea 2 en 4, alinea 3 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken radiospot niet meer te verspreiden.
Deze beslissing wordt pas definitief na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]