Joe Public rolt ‘Take-Away Advertising’ uit met Pieter, Mélanie en Manuel

Communication / News

Een van de meest bekroonde creatieve teams van België, Manuel Ostyn en Pieter Staes, gaat samen met strategy director Mélanie Dalla-Riva een nieuw bureau leiden. Joe Public Take-Away Advertising zal op 2 mei de deuren openen op de Oude Leeuwenrui in Antwerpen. Het drietal stapt over van Wunderman Thompson, waar Pieter en Manuel de rol van executive creative directors voor hun rekening namen. Mede dankzij hun creatieve leiding groeide het uit tot een van de grootste creatieve bureaus van België. In hun carrière won het tweetal meer dan 200 nationale en internationale prijzen, waaronder meermaals (Digital) Agency of the Year. Hun loopbaan begon bij Duval Guillaume en leidde via LDV United en mortierbrigade naar These Days dat later Wunderman Thompson werd.

Joe Public heeft al vestigingen in Zuid-Afrika en Nederland. Beide werden in eigen land meermaals bureau van het jaar en het bureau in Johannesburg staat op nummer 37 van beste bureaus wereldwijd. Digitale bureaugroep Springbok investeert mee in het verhaal. Met beide bureaus en de digitale expertise van Springbok achter zich heeft het Belgische Joe Public meteen de slagkracht van een groot bureau. Geen wonder dus dat Manuel en Pieter ook partner worden in de Belgische vestiging.

Niet op het menu: pitches

Joe Public hanteert een heel ander samenwerkingsmodel met klanten, en dat werkt getuige hun succesvolle kantoren in Zuid-Afrika en Nederland. Iedereen is welkom en kan van een handig menu kiezen wat ze juist willen, met vaste prijzen die voor iedereen hetzelfde zijn. Verder zijn er geen fees of mark-ups, alles is volledig transparant. En nog belangrijker: geen pitches, want ook dat zorgt in de traditionele reclameabureaus voor een stijging in kosten: "Bij Joe Public werken de beste mensen dus altijd voor hun bestaande klanten en zijn niet aan het strijden voor potentiele klanten. Het model is voor adverteerders niet alleen financieel interessant maar ook qua efficiëntie. Klanten krijgen namelijk al een week na briefing hun concepten voorgesteld."

Manuel Ostyn: “Ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus kunnen zijn in de haast jaarlijkse trend van het 'heruitvinden' van zichzelf. Ik was dus meteen gecharmeerd door de unieke Take-Away aanpak. Een verademing die getuigt van creatieve durf, de oprichters in Nederland, Antoine en Jeroen, hadden meteen mijn respect verdiend. Maar volgens mij is dit ook een pretentieloze aanpak die alle zuurstof biedt aan creativiteit om z’n absolute economische meerwaarde te bewijzen. En dat doe ik graag.”

Mélanie Dalla-Riva: ”Ook niet onbelangrijk binnen het model: geen pitches. Geen. Pitches. Klanten zijn vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij. De constante stroom van pitches zorgt er alleen voor dat je op het einde van de rit duurder bent als bureau en dat je bovendien je beste mensen minder kan inzetten op bestaande klanten. Op zich een rare strategie.”

Pieter Staes: “Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie aanwenden voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden. De kantoren in Zuid-Afrika en Nederland bewijzen ook dat het model werkt, niet onbelangrijk. Maar dat kan natuurlijk niet anders in een netwerk waar creatieven en strategen het voor het zeggen hebben, dat zegt onze strategie afdeling toch. Ik kan het als creatief alleen beamen.”

Eerst België dan de wereld

België is een eerste stap, de oprichters van het Nederlandse Joe Public en van het Zuid- Afrikaanse Joe Public beginnen samen Joe Public Worldwide en gaan de komende jaren het succesvolle Take-Away Advertising model verder uitrollen in Europa. Hiervoor is een joint venture aangegaan met de Belgische digitale bureaugroep Springbok, dat een minderheidsbelang neemt. Antoine Houtsma (Creatief directeur en co-founder): 'Dat we ooit internationaal zouden gaan stond voor ons altijd al vast, het zoeken was naar het juiste moment en de juiste partner om ons daarbij te helpen. Het gevoel bij Springbok was van meet af aan goed en een digitale aanwezigheid in België heeft enorm geholpen Belgische toppers als Pieter en Manuel aan te trekken, zeker gezien hun voorliefde voor ideeën die elke vorm aan kunnen nemen, van euromunten met vermiste kinderen op en tv-programma’s op National Geographic tot fietsen ontwerpen om auto’s te verkopen en apps maken om veiliger aan sexting te doen." En volgensJeroen van Eck (strategisch directeur en co-founder) is het bijkomend voordeel "dat we door deze joint venture met onze klanten in België maar ook in Nederland toegang krijgen tot de digitale skills van Springbok."

Sammy Colson (CEO Springbok Group) licht toe waarom Springbok participeert: "Wij werden gegrepen door het bijzondere verhaal en succesvolle businessmodel achter zowel het Zuid-Afrikaanse als Nederlandse Joe Public. De ondernemende ambitie van de oprichters Jeroen van Eck en Antoine Houtsma en hun Zuid-Afrikaanse partners sluiten goed aan bij onze eigen internationale ambities. We geloven dat het bewezen succesvol en vernieuwend concept ook in andere landen zal werken en zijn dan ook trots dat zij gekozen hebben voor een partnership met Springbok."