Joeri Van den Bergh: "Bedrijven kunnen vraag jongeren naar duurzaamheid niet negeren"

News / Sustainability

Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP  op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.

"Jongeren worden zeker niet uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing. Integendeel, ze spelen juist een steeds belangrijkere rol hierin," zegt Joeri Van den Bergh. "Generatie Z (geboren tussen 1997-2010) en Generatie Alpha (geboren vanaf 2010) zijn opgegroeid in een wereld waarin duurzaamheid een centraal thema is. Deze generaties zijn zich zeer bewust van klimaatverandering en andere milieuproblemen, en verwachten van bedrijven dat ze hier actief mee aan de slag gaan. Jongeren kiezen steeds vaker voor duurzame merken en producten. Ook in hun carrière willen ze bijdragen aan een betere wereld - ze zoeken werkgevers met een duidelijke maatschappelijke missie."

"Bedrijven en marketeers kunnen deze betrokken houding niet negeren. Sterker nog, ze moeten jongeren juist actiever betrekken bij het ontwikkelen van duurzame marketingstrategieën. Dit kan op verschillende manieren:

1. Jonge professionals aannemen en hun frisse blik benutten
2. Samenwerken met jonge influencers en activisten
3. Co-creatie sessies organiseren met jonge consumenten
4. Jongerenadviesraden instellen

Door jongeren een stem te geven in duurzame marketing, kunnen bedrijven beter aansluiten bij de waarden en verwachtingen van deze generaties. Bovendien brengen jongeren vaak vernieuwende ideeën en een natuurlijke affiniteit met nieuwe technologieën mee. Het is wel belangrijk dat bedrijven authentiek zijn in hun duurzaamheidsclaims. Generatie Z en Alpha zijn kritisch en doorzien al snel als duurzaamheid slechts als marketingtruc wordt ingezet. Ze verwachten oprechte betrokkenheid en concrete acties vanuit het hart van de onderneming. Insetting dus in plaats van offsetting."

Als je in contact wilt komen met de volgende golf van changemakers, maak dan een afspraak met Joeri Van den Bergh op 20 november!