Johannes Genard wil wereldvrede

Communication / News

De campagne ‘Create in Belgium’ roept op om in reclame vaker terug te grijpen naar Belgische muziek en Belgische muzikanten. Voor PUB een aanleiding om een gesprek te hebben met een van de Mooie Jonge Muziekgoden die ons land rijk is, Johannes Genard van School is Cool.

In het voorjaar van 2010 won School is Cool de Vlaanderens bekendste muziekwedstrijd, Humo's Rock Rally. Meteen werd ook een eerste singel op de mens losgelaten, ‘New Kids in Town’. Vlaanderen lustte wel pap van die new kids en dat is 10 jaar later nog altijd het geval.

School is Cool bracht al vier albums uit. Mooi, al valt iets te zeggen over timing en titelkeuze. Het debuutalbum, ‘Entropology’, deed iedereen naar het woordenboek grijpen. Het tweede, ‘The World Is Gonna End Tonight’, deed het ergste vermoeden. Het derde album, ‘Good News’, verscheen ten tijde van de verkiezingszege van Donald Trump en van de Brexit-poll. Het vierde album, dat in maart 2020 verscheen, had tot slot de profetische titel ‘Things that don’t go right’. De campagne die de lancering van het album kracht moest bijzetten, viel geheel in het coronawater. Al was een interview met zanger en frontman Johannes Genard zeker mogelijk. Via Facetime, ook al omdat Johannes Genard thuis het schrijven van songs voor een vijfde album combineert met huiselijk geluk: sinds september 2019 is hij de trotse vader van een flinke dochter.

Hoe beleeft u deze coronaperiode?

“Voor de inkomsten is het natuurlijk geen gigantisch goede periode. Ik heb nog het geluk dat ik een publiek gezicht ben, zodat ik word gevraagd om mee te werken aan diverse projecten. Ik schrijf liedjes, ik werk mee aan videostreams en ik heb een kunstenaarsstatuut, in tegenstelling tot veel andere muzikanten. Ik zie rond mij dat veel mensen echt aan het struggelen zijn. Het is wel uitdagend om het werk te combineren met het opvoeden van een baby die sinds maart bijna constant thuis is. De campagne voor het nieuwe album is natuurlijk wel volledig verstoord. Er stond ons een ‘goede zomer’ te wachten, maar de titel bleek nogal profetisch te zijn. Het volgende album zullen we dus ‘Sunshine & Lollipos’ noemen, of ‘World Peace.” (lacht)

[...] Het volledige artikel leest u in PUB Magazine nr4 vanaf p.95