Jongeren houden nog altijd van televisie

Als je het audiovisueel landschap bekijkt vanuit het perspectief van de 'jonge kijker (15-34 jaar) zie je uiteraard veel evolutie. Deze generatie besteedt minder tijd aan het zitten voor de televisie dan andere leeftijdsgroepen. Interessant is vooral dat ze niet noodzakelijk naar dezelfde zenders en programma's kijken dan die andere groepen. Het "Young Adults Report" van Médiametrie/Euro Data Worldwide zoomt in op waar deze jonge kijkers naar kijken.
In 4 van de 10 onderzochte landen kijken jonge kijkers naar andere programma's dan de totale bevolking. Geen verrassing. Tenzij negatief: ons lijkt het zelfs vreemd te zijn dat in die 4 landen het kijkgedrag van jonge kijkers niet significant afwijkt. Alles samen wijkt het gedrag wel degelijk af: 30% van de zenders waar jongeren naar kijken komt niet voor in de top drie van de totale bevolking. Dat lijkt er al meer op. In Duitsland is de topzender bij jongeren bijvoorbeeld PRO7, maar in de algemene lijst voor de totale bevolking staat die zender pas op plaats 6.
De studie vond ook vier zenders waar het bereik voor meer dan 50% uit die jongvolwassenen bestaat: MTV in het Verenigd Koninkrijk, VIVA en Comedy Central in Duitsland en TV2 ZULU in Denemarken. In het algemeen zijn zenders die scoren bij jongvolwassenen zenders met vooral entertainment (44%) of fiction (31%) oriented. En het publiek bestaat voor 60% uit vrouwen.
Entertainment scoort dus, met veel aandacht voor realityprogramma' en het minst aandacht voor nieuwsprogramma's. Veel kijkers ook voor programma's als Got Talent, The Voice e tutti quanti, naast kook- en danswedstrijden (en hier en daar nog altijd Big Brother).
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]