Jongeren houden nog altijd van televisie

TV

News / Research

Cim audiences TVAls je het audiovisueel landschap bekijkt vanuit het perspectief van de 'jonge kijker (15-34 jaar) zie je uiteraard veel evolutie. Deze generatie besteedt minder tijd aan het zitten voor de televisie dan andere leeftijdsgroepen. Interessant is vooral dat ze niet noodzakelijk naar dezelfde zenders en programma's kijken dan die andere groepen. Het "Young Adults Report" van Médiametrie/Euro Data Worldwide zoomt in op waar deze jonge kijkers naar kijken.

In de tien door Médiametrie onderzochte markten besteden jongvolwassenen - de groep 15-34 dus - dagelijks gemiddeld 2 uur en 37 minuten aan het televisiescherm. Dat is 1 uur en 30 minuten minder dan de totale bevolking en 5% minder dan de voorbije jaren. Deze globale trend verhult grote verschillen tussen de diverse landen: drie landen zagen dat percentage bij 15-34-jarigen namelijk stijgen. En al kijkt deze groep minder naar televisie, men schakelt er vaker over naar uitgesteld kijken. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld was het uitgesteld kijken in 2015-20016 al goed voor 20% van de totale kijktijd, wat overeenkomt met 30 minuten. En dat percentage stijgt, voor alle Britse televisietijd is dat al 14%.

In 4 van de 10 onderzochte landen kijken jonge kijkers naar andere programma's dan de totale bevolking. Geen verrassing. Tenzij negatief: ons lijkt het zelfs vreemd te zijn dat in die 4 landen het kijkgedrag van jonge kijkers niet significant afwijkt. Alles samen wijkt het gedrag wel degelijk af: 30% van de zenders waar jongeren naar kijken komt niet voor in de top drie van de totale bevolking. Dat lijkt er al meer op. In Duitsland is de topzender bij jongeren bijvoorbeeld PRO7, maar in de algemene lijst voor de totale bevolking staat die zender pas op plaats 6.

De studie vond ook vier zenders waar het bereik voor meer dan 50% uit die jongvolwassenen bestaat: MTV in het Verenigd Koninkrijk, VIVA en Comedy Central in Duitsland en TV2 ZULU in Denemarken. In het algemeen zijn zenders die scoren bij jongvolwassenen zenders met vooral entertainment (44%) of fiction (31%) oriented. En het publiek bestaat voor 60% uit vrouwen.

 

Entertainment scoort dus, met veel aandacht voor realityprogramma' en het minst aandacht voor nieuwsprogramma's. Veel kijkers ook voor programma's als Got Talent, The Voice e tutti quanti, naast kook- en danswedstrijden (en hier en daar nog altijd Big Brother).

Young Adults Report