Joost Berends: "Iedereen struggelt met budgetten en media"

Awards / News / People

Joost BerendsDe Jury Digital, Brand Experience & Activation, Media & PR van de Creative Belgium Awards 2019 kreeg Joos Berends (mortierbrigade) als voorzitter. Hij was al eerder juryvoorzitter van de Creative Belgium Awards, en mocht al proeven van jurywerk in Cannes, voor Eurobest enzovoort. Hoe is hij als voorzitter?
Joost Berends: "Eerlijk, hard,... (lacht). Tja, ik probeer het beste werk naar buiten te laten komen, en iedereen de kans te geven om zijn mening te geven, zodat alle argumenten naar voren zijn gebracht, pro en contra het werk. En dat in functie van het best mogelijke resultaat."
Is deze jury uw dreamteam?
"Grotendeels wel! Je zet natuurlijk niet zomaar zes mensen op een lijstje, je moet altijd met meerdere elementen rekening houden. Qua evenwicht zit de jury zeker goed. Ervaren mensen en mensen met minder ervaring, Nederlandstalig en Franstalig, een goede mix zodat je de twee culturen in het land toch terugvindt in de jury. Ik ben ook zeer blij met de adverteerder in de jury (Jeroen Bal van Lidl Belgium, n.v.d.r.). Voor hem is dit toch een groot avontuur, hij moet echt buiten zijn comfortzone treden. Effie, BOA of AMMA, dat is toch meer vertrouwd terrein voor adverteerders. Creatief werk beoordelen vraagt toch een specifieke instelling."
Hoe vat u het jurywerk aan? Met 'instructies' hoe ze moeten beoordelen?
"Niet echt, maar ik wijs wel op de vier punten waar je als jurylid toch moet op letten. Op 1 staat het belang van het idee, dat gaat boven alles. En dan de uitvoering, de relevantie en de 'freshness'. Al is het niet simpel om te spreken over originaliteit, alles is al eens gedaan. Maar hoe origineel en slim is het? Hoe goed is het heruitgevonden?"
En wanneer zult u als juryvoorzitter tevreden zijn?
"Als je merkt dat je als jury werk laat zien dat inspirerend is voor jonge generaties van creatieven, voor adverteerders en voor alle mensen in de sector. Als ze zien dat dit de ideeën zijn die ons vak vooruithelpen. Werk dat je als adverteerder goesting doet geven om zulke dingen mee mogelijk te maken."
Wat vond u persoonlijk van het niveau van het ingezonden werk van dit jaar?
"Ik denk dat het een gemiddeld jaar was, met véél goede cases, maar weinig écht uitzonderlijke cases. Je ziet dat iedereen aan het struggelen is met de veranderende budgetten en het veranderende medialandschap en dat iedereen zoekende is: 'Hoe bereik ik mijn publiek nog op een originele manier?' Dat voel je. Kortom: een goed gemiddeld jaar, met weinig uitschieters."