Julie Wijns (Initiative): "Voor de retailsector heeft radio zijn effectiviteit meer dan bewezen"

Media / News

{partner content}

De radio is al een paar keer dood verklaard, en jongeren zouden radio negeren. Onderzoek zegt iets anders, stellen ze vast bij Var. 70% van de audiotijd gaat nog steeds naar radio. Dagelijks zijn er één miljoen werkplekcontacten en er zijn de hele werkdag radiocontacten op topniveau. Wij liepen langs bij Initiative (Mediabrands), waar managing director Julie Wijns ons inzichten gaf over de ROI van radioreclame in de retailsector.

We zien meer en meer de combinatie ‘digitale reclame + radioreclame’, die samen worden aangekocht als ‘powerkoppel’. Zien jullie deze trend ook? Wat zijn de voordelen, of wat is de specifiteit van een dergelijke combinatie?

Julie Wijns: “Wij maken onze adverteerders al enkele jaren bewust van het totale audioaanbod (radio + OLA). Dit doen we over het algemeen om het bereik te optimaliseren en alle soorten doelgroepen te bereiken. Niet alleen in termen van nettobereik (1+) maar ook in termen van effectief bereik (5+). De veranderingen in het luistergedrag sinds Covid hebben bovendien de toevoeging van digitale radio (OLA) in de audioplannen bevorderd.”

Is het aantoonbaar dat radio leidt tot awareness én activatie? Voor welke return zorgt dit?

Julie Wijns: “Radio is heel duidelijk een sensibiliseringsmedium. Dat heeft het te danken aan zijn totale dekking en zijn activatie, die zeer nuttig zijn in de retailsector om de communicatiedoelstellingen te bereiken en meer ‘traffic to store’ te genereren.”

Hoe kan je met ‘radio in je mediaplan’ het verschil maken?

Julie Wijns: “Het is belangrijk dat de toevoeging van radio in overleg met het creatieve bureau gebeurt. Een audio-identiteit (een herkenbare jingle bijvoorbeeld) is essentieel om op te vallen op radio.”

Hoe ‘verkopen’ jullie radio aan klanten? Voor welke troeven (bereik, luisterduur, activerend,...) vallen adverteerders?

Julie Wijns: “Adverteerders geloven in radio omwille van zijn kracht, zijn bereik en de kwaliteit van de zenders die in België aanwezig zijn (zowel in het Noorden als het Zuiden). Voor de retailsector is vooral ook die doeltreffendheid in termen van activering een sterke troef.“

Bereiken jullie ook voldoende kapitaalkrachtige doelgroepen bereik via (VRT-)radio?

Julie Wijns: “Het radio-aanbod is zeker groot genoeg in België om de meeste doelgroepen te bereiken. In het Zuiden van het land is het aanbod het meest uitgebreid, maar zowel in Vlaanderen als Wallonië kan je alle doelgroepen vlot bereiken via radio.”