JUPILER: BEST ALCOHOLIC DRINKS BRAND

Best Brands / News / Research

Sinds 17 maart weten we welke merken de harten en de portemonnee van de Belgen in 2019 hebben veroverd. In de categorie Best Alcoholic Drinks Brand is dat JupilerServiceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt ons waarom het merk een verdiende winnaar is.

Met een Best Product score van 76,55 bereikt Jupiler de top tien voor Best Product Brands en wint het de prijs voor Best Alcoholic Drinks Brand, met de hoogste Share of Market en Share of Soul in die categorie. Het Belgische biermerk Jupiler werd opgericht in 1966 en wordt gebrouwen door Anheuser-Busch InBev, waar 88% van de medewerkers in België Belgisch is, bij de brouwerij Piedboeuf in Luik. Het is het best verkochte bier in België met een aandeel van ongeveer 40%.

Jupiler heeft altijd al verantwoordelijk drinken gepromoot en alcoholmisbruik bestreden via verschillende acties en campagnes. Daarbij wordt vaak de Arnoldus-code gebruikt: "bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand". Dit jaar wilde Jupiler de gevaren van drinken en rijden onder de aandacht brengen. Daarom creëerde het een herwerkte versie van de Arnoldus code die als korte reclameboodschap na autocommercials verscheen: "Auto’s met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt." Aangezien slechts 70% van de Belgen het onaanvaardbaar vindt om onder invloed te rijden, zet Jupiler zich in om de problematische houding ten opzichte van alcohol te veranderen. Het hele jaar door werd gewerkt aan het promoten van verantwoord alcoholgebruik via hun "global road safety" programma.

Een ander onderwerp waar Jupiler rond sensibiliseert, is milieuverantwoordelijkheid. Eind vorig jaar creëerde Jupiler het Twitter-account #EmptyCan, dat 2 weken lang grappen, arrogante reacties en nutteloze informatie op verschillende andere accounts postte. Met andere woorden, het account vervuilde Twitter om de aandacht te vestigen op Jupiler's nieuwe afvalcampagne: "een leeg blikje hoort niet op de grond thuis." Dit is slechts één van de vele campagnes van Jupiler om het bewustzijn over de zorg voor het milieu te vergroten.

Om zich te blijven inzetten voor het milieu gaat Jupiler vanaf dit jaar voor 100% gerecycleerd plastic voor de verpakkingen van alle blikjes. Die overgang naar gerecycleerd plastic is slechts een tijdelijke oplossing, aangezien de brouwer op lange termijn volledig plasticvrij wil zijn. De totale omschakeling zal 8.400.000 vierkante meter plastic besparen, wat ongeveer gelijk is aan de oppervlakte van 1300 voetbalvelden en overeenkomt met 400 ton. AB InBev heeft de ambitie om tegen 2025 het volledige gamma kunststofverpakkingen te vervangen door gerecycleerde of grotendeels gerecycleerde kunststof. De voorbije vier jaar heeft AB InBev meer dan 240 miljoen euro geïnvesteerd in het Global Innovation and Technology Center (GITEC), inclusief onderzoek naar nieuwe en duurzame verpakkingen.

Kortom, Jupiler is niet alleen het best verkochte bier in België, het bedrijf zet ook in op milieu en veiligheid. Dat heeft er zonder twijfel mee voor gezorgd dat het merk dit jaar de Best Alcoholic Drinks Brand award wint. Gefeliciteerd, Jupiler!

OVER BEST BRANDS

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren.  Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands.

Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.

Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet contact op te nemen via info@bestbrands.be.