{update} Jupiler Crashed Glass: “Auto’s krijgen een tweede leven, mensen niet”

Crea / News

Meer dan 1 op 3 Belgen gaf toe dat ze in 2022 met de auto reden onder invloed van alcohol*. Deze mentaliteit willen Jupiler en BBDO Belgium aanpakken onder het motto “Wanneer je nog moet rijden, drink dan Jupiler 0,0%. Auto’s kunnen een tweede leven krijgen, mensen niet”. Het merk lanceert nieuwe glazen, gemaakt uit ruiten van autowrakken van alcoholgerelateerde ongevallen**.  

“Jupiler wil zijn verantwoordelijkheid nemen en de mensen doen nadenken over hun alcoholconsumptie daar waar het ertoe doet: op café, wanneer mensen nog thuis moeten geraken. Begin maart werd daarom al een pilootproject gelanceerd in verschillende cafés in België waarbij consumenten in aanraking kwamen met de glazen. De eerste reacties waren erg positief. Ondanks het initieel shockeffect, doet het iedereen wel tweemaal nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn indien men rijdt onder invloed van alcohol”, aldus Josse Peremans, marketing director bij Jupiler.

Jupiler lanceerde zijn non-alcoholisch alternatief reeds in 2016. Tijdens deze “crashed glass” campagne doet Jupiler een oproep aan alle Belgen om hun verantwoordelijkheid op te nemen:  denk na over hoe je veilig thuis geraakt alvorens je op stap gaat, of geniet van alcoholvrije alternatieven zoals Jupiler 0,0% indien je nog moet rijden. Gebroken autoruiten zijn een zeer herkenbaar beeld bij auto-ongevallen en geven een niet mis te verstane boodschap mee. Daaruit ontstond het idee om ze een tweede leven in te blazen. Het  glas van auto's die betrokken waren bij een alcoholgerelateerd ongeval werd gerecycleerd tot de 'crashed glasses’, geïnspireerd op het bekende Jupiler-glas. Voor de uitwerking van de glazen werkte Jupiler samen met Rombachs, een glasblazer die focust op duurzaamheid en glasprojecten creëert vanuit gerecycleerd glas.

Om het verhaal tot leven te wekken bij de doelgroep en in de media, kregen journalisten, influencers, ministers en relevante opiniemakers een glas toegestuurd. Het grote publiek ontdekt het verhaal van de glazen via TVC, social video, in printadvertenties en op billboards.

Credits

Client: ABInbev

Contacts: Adrien Mahieu, Laura Salway, Josse Peremans, Alexandre Wellens, Rob Aerts, Julie Claus, Pascaline Vandeperre, Laure Stuyck

Lead Agency: BBDO

CD: Antoinette Ribas, Marc Richard Vander Heyden, Gregory Ginterdaele

Concept team: Frederik Clarysse, Tom Jacobs, Patricia Van De Kerckhove

Art Direction: Chiara Scherpereel

FR copywriter: Gilles André

ENG copywriter: Philippe Mertens

NL copywriter: Philippe Mertens

Account team: Melissa Fastenaekels, Alexander Neesen

CCO: Pascal Kemajou

Strategic Planner: Karel Lovenich, Emmanuel Van den Brûle, Aurélie Russanowski

Head of design: James Gambrill

Design: Nadia Tweepenninckx

Final art: Daniela Simons

Head of production: Patricia Van De Kerckhove

RTV Producers: Patricia Van De Kerckhove, Marta Michna, Hans Bos, Marlies Neudt

Production director print: Hans Bos

Production company: Jekyll n’ Hyde

Producer: Delphine Gilson

Video Director/DOP: Fred Labeye

Video Editor: Bryan Declercq

Production Socials: BBDO Productions

Video Director/DOP: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel

Video Editor: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel

Sound: BBDO Productions

Sound Engineers: Mathieu Schots, Jeremy Vettorel, Jeroen de Jonghe

Glasses: Rombachs Glass Antwerp – Frederik Rombach

Brand activation agency: Demonstr8

PR agency: UPR

Outdoor media: ClearChannel


*Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Jupiler | BE| 27 - 30 Jan 2023| n=301 | 18 - 65 |consumers of alcohol

** Er vielen geen doden bij de ongevallen en autowrakken waaruit de ‘crashed glass’-glazen gemaakt werden.

*** Onderzoek Vias: https://www.vias.be/publications/Hoeveel%20slachtoffers%20kunnen%20we%20vermijden%20door%20veiliger%20te%20rijden/Hoeveel%20slachtoffers%20kunnen%20we%20vermijden%20door%20veiliger%20te%20rijden.pdf