Meer dan 1 op 3 Belgen gaf toe dat ze in 2022 met de auto reden onder invloed van alcohol*. Deze mentaliteit willen Jupiler en BBDO Belgium aanpakken onder het motto “Wanneer je nog moet rijden, drink dan Jupiler 0,0%. Auto’s kunnen een tweede leven krijgen, mensen niet”. Het merk lanceert nieuwe glazen, gemaakt uit ruiten van autowrakken van alcoholgerelateerde ongevallen**.
“Jupiler wil zijn verantwoordelijkheid nemen en de mensen doen nadenken over hun alcoholconsumptie daar waar het ertoe doet: op café, wanneer mensen nog thuis moeten geraken. Begin maart werd daarom al een pilootproject gelanceerd in verschillende cafés in België waarbij consumenten in aanraking kwamen met de glazen. De eerste reacties waren erg positief. Ondanks het initieel shockeffect, doet het iedereen wel tweemaal nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn indien men rijdt onder invloed van alcohol”, aldus Josse Peremans, marketing director bij Jupiler.
Jupiler lanceerde zijn non-alcoholisch alternatief reeds in 2016. Tijdens deze “crashed glass” campagne doet Jupiler een oproep aan alle Belgen om hun verantwoordelijkheid op te nemen: denk na over hoe je veilig thuis geraakt alvorens je op stap gaat, of geniet van alcoholvrije alternatieven zoals Jupiler 0,0% indien je nog moet rijden. Gebroken autoruiten zijn een zeer herkenbaar beeld bij auto-ongevallen en geven een niet mis te verstane boodschap mee. Daaruit ontstond het idee om ze een tweede leven in te blazen. Het glas van auto's die betrokken waren bij een alcoholgerelateerd ongeval werd gerecycleerd tot de 'crashed glasses’, geïnspireerd op het bekende Jupiler-glas. Voor de uitwerking van de glazen werkte Jupiler samen met Rombachs, een glasblazer die focust op duurzaamheid en glasprojecten creëert vanuit gerecycleerd glas.
Om het verhaal tot leven te wekken bij de doelgroep en in de media, kregen journalisten, influencers, ministers en relevante opiniemakers een glas toegestuurd. Het grote publiek ontdekt het verhaal van de glazen via TVC, social video, in printadvertenties en op billboards.
Credits
Client: ABInbev
Contacts: Adrien Mahieu, Laura Salway, Josse Peremans, Alexandre Wellens, Rob Aerts, Julie Claus, Pascaline Vandeperre, Laure Stuyck
Lead Agency: BBDO
CD: Antoinette Ribas, Marc Richard Vander Heyden, Gregory Ginterdaele
Concept team: Frederik Clarysse, Tom Jacobs, Patricia Van De Kerckhove
Art Direction: Chiara Scherpereel
FR copywriter: Gilles André
ENG copywriter: Philippe Mertens
NL copywriter: Philippe Mertens
Account team: Melissa Fastenaekels, Alexander Neesen
CCO: Pascal Kemajou
Strategic Planner: Karel Lovenich, Emmanuel Van den Brûle, Aurélie Russanowski
Head of design: James Gambrill
Design: Nadia Tweepenninckx
Final art: Daniela Simons
Head of production: Patricia Van De Kerckhove
RTV Producers: Patricia Van De Kerckhove, Marta Michna, Hans Bos, Marlies Neudt
Production director print: Hans Bos
Production company: Jekyll n’ Hyde
Producer: Delphine Gilson
Video Director/DOP: Fred Labeye
Video Editor: Bryan Declercq
Production Socials: BBDO Productions
Video Director/DOP: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel
Video Editor: Jasper Vanhauwaert, Jonas Van Gestel
Sound: BBDO Productions
Sound Engineers: Mathieu Schots, Jeremy Vettorel, Jeroen de Jonghe
Glasses: Rombachs Glass Antwerp – Frederik Rombach
Brand activation agency: Demonstr8
PR agency: UPR
Outdoor media: ClearChannel
*Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Jupiler | BE| 27 - 30 Jan 2023| n=301 | 18 - 65 |consumers of alcohol
** Er vielen geen doden bij de ongevallen en autowrakken waaruit de ‘crashed glass’-glazen gemaakt werden.
DIENSTHOOFD ART DIRECTOR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Art Director heb je oog voor detail en zie je ook […]
EXPERT COMMUNICATIEADVISEUR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Expert Communicatieadviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle marketing- en […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]