Jury De Warmste Pitch bekroont Doof Vlaanderen en darwin

Awards / News

Var organiseerde deze maand De Warmste Pitch, een wedstrijd voor creatieve bureaus die werken voor een vzw of goed doel en voor hen een campagne-idee wilden indienen voor een initiatief voor De Warmste Week 2020. Darwin BBDO wint de hoofdprijs voor Doof Vlaanderen, Mortierbrigade wordt bekroond met zilver voor Pink Ribbon.

Goud voor Doof Vlaanderen

Met Het Warmste Gebaar wil Doof Vlaanderen heel Vlaanderen op een leuke en speelse manier een basis Vlaamse Gebarentaal aanleren via een YouTube-kanaal. Door complimentjes te leren gebaren en met elkaar te delen worden niet alleen courante woorden en uitdrukkingen aangeleerd, maar worden ook de onderlinge banden tussen mensen versterkt. De campagne gebruikt radio als vehikel om luisteraars op te roepen om gebarentaligen te ontmoeten op YouTube. Dit knappe initiatief is meteen ook een brede bewustwordingscampagne voor de situatie van een doelgroep die in deze Covid-19-crisis vaak vergeten wordt. Want door onze mondmaskers kunnen gebarentaligen niet meer liplezen en zien ze onze gezichtsuitdrukkingen niet meer, waardoor hun dagelijks leven nog moeilijker is geworden. Doof Vlaanderen wint gratis mediaruimte ter waarde van € 75.000 op radio, Spotify en bannering. Daarnaast krijgen ze ook nog aandacht voor het project zelf en een basisproductiebudget van € 5.000.

Juryvoorzitter Guillaume Van der Stighelen: “Deze campagne geeft een fris elan aan de nieuwe koers die De Warmste Week in 2020 wil varen: we gaan een nieuwe taal leren. De einddoelgroep heeft er ook iets aan, en de taal wordt zo universeler voor alle Vlamingen. Wij zien dat als een nieuwe leuke en positieve beweging.”

Zilver voor Pink Ribbon

In de campagne ‘Bespaar haar mijn haar (en doneer het uwe)’ roept Herman Brusselmans in een radiospot de luisteraars op om hun haar te doneren zodat Pink Ribbon een pruik kan maken voor iemand met borstkanker (en zo haar zijn eigen doorleefde, hopeloze haardos te besparen). Pink Ribbon wint gratis mediaruimte ter waarde van € 45.000 op radio, Spotify en bannering. Daarnaast krijgen ze ook nog aandacht voor project zelf en een basisproductiebudget van € 5.000. Jurylid Wim De Mont, head of content PUB: “Deze frisse campagne getuigt van veel stopping power. Geef toe, niemand wil Herman Brusselmans zien met kort haar.”

“Creatieve communicatie zet de goede doelen op scherp”

Doe eens iets voor iemand anders: het kernverhaal van de nieuwe koers die De Warmste Week 2020 is ingeslagen gaat verder dan de merites voor een klassieke bewustwordingscampagne, het gaat over concrete acties om de handen uit de mouwen te steken en het verschil te maken. Floris Nieuwdorp, projectverantwoordelijke van De Warmste Week bij de VRT: “Met De Warmste Week draait het dit jaar om goed doen door zelf iets te doén. En dat kan op veel verschillende manieren, zoals ook is gebleken in de verschillende creatieve voorstellen van de bureaus. De twee winnende campagnes springen eruit omdat ze op een simpele, maar toch heel impactvolle, manier mensen aanzetten om dat verschil te maken voor anderen.”

Juryvoorzitter Guillaume Van der Stighelen: “Nu de Warmste Week de aandacht verlegt van de geweldige sommen die worden verzameld naar de geweldige dingen die mensen voor elkaar doen, gaan we vieren wat een mens kan betekenen voor een mens. Een nieuwe start, een nieuwe manier van zoeken naar het juiste idee. Daarom hebben we eerst de creativiteit van het initiatief beoordeeld en tenslotte pas de campagne. Dat zet de deur open voor warme community’s die samen impact willen creëren.”

19 deelnemers, geen verliezers

Een speciale vermelding krijgen ook de inzendingen van Bones met Word Interimbaasje voor Stichting Tegen Kanker vzw, Publicis metThe Impossible Bandvoor Re-born to be Alive vzw en Yellow Submarine met Ik Zoek een Coach voor YAR VlaanderenElisabeth Roelandt, marketing manager VRT: “We zijn heel blij met de 19 inzendingen. De komende dagen nemen we met elk bureau contact op om het initiatief nog eens door te spreken en te checken hoever het idee staat bij de vzw in kwestie. Daarna zal ons team ook alle vzw’s contacteren om te kijken hoe het initiatief een plaats kan krijgen in De Warmste Week.”

Samenwerken met een creatief bureau

Isabel Van den Broeck, managing director Creative Belgium: “Deze pitch is heel belangrijk, een maatschappelijk relevant thema verdient een goede storytelling en creativiteit zodat de campagne, met een activerende oproep, helder en rechtstreeks binnenkomt bij mensen.”

Griet Byl, editor in chief bij Media Marketing: “De campagnes van Doof Vlaanderen en Pink Ribbon zijn goede voorbeelden van hoe je met De Warmste Week een nieuwe wending kan geven. Je doet iets samen, de einddoelgroep heeft er ook iets aan. En de empathie gaat erop vooruit.”

Gerrit Rauws, directeur Koning Boudewijnstichting: “Het fantastische werk dat onze goede doelen doen, blijft vaak een beetje onderbelicht omdat deze goede doelen er niet altijd in slagen om hun inspanningen om te zetten in sterke boodschappen en verhalen. Daarom ben ik zo blij met De Warmste Pitch, een samenwerking tussen creatieve bureaus en goede doelen, die die goede doelen meer impact kan geven.”