{Jury@Work}: Pieter Claeys: "Creatieve prijzen geven de sector een richting"

Awards / News

Pieter Claeys ruilde vorig jaar Mutant en Antwerpen in voor TBWA\Chiat\Day en New York. Geen kwaad woord over Mutant of Antwerpen, maar hij had slechtere keuzes kunnen maken. En Pieter Claeys wil nu wel een tijdje in de States blijven, zegt hij. De band met ons land is (gelukkig) nog niet helemaal verbroken: hij is dit jaar juryvoorzitter Brand Experience, Digital, Media & PR van voor de Creative Belgium Awards 2022. Pieter Claeys was al eerder jurylid bij de Creative Belgium Awards, voorzitter was hij nog nooit. "Maar als jurylid keek ik altijd naar de manier waarop voorzitters dat aanpakten," zegt hij. "Wat doen ze, wat zijn de dingen die ik kan overnemen? Ik wil een soort 'best of' van juryvoorzitters zijn." (lacht) Maar hoe ver wil je gaan als voorzitter tegenover de groep? "Dit is een interessante jury, dan krijg je vanzelf interessante gesprekken."

Kan jij bij jureerwerk nog spreken van 'love at first sight'?

Pieter Claeys: "Niet alle juryleden hadden alle cases vooraf bekeken, dus soms kan dat wel gebeuren. We quoteren rationeel én emotioneel. Het gaat om de waarde van een idee en om de uitvoering, maar het gaat er ook om of een werk ons heeft geraakt."

Wat vind je van het voor deze editie ingestuurde werk?

"Ik heb alles vooraf bekeken en ik moet zeggen: ik vind het echt een goed jaar. Er waren enkele uitstekende cases, met daaronder veel werk dat ook wel echt goed was. De plaatsjes zijn dus duur en als juryvoorzitter valt het me des te meer op hoe moeilijk het is om op de shortlist te komen en vervolgens hoe moeilijk het is om brons, zilver of goud te halen."

Zijn creatieve prijzen eigenlijk nog nodig?

"Goede vraag! (lacht) Tja, wat is 'nodig'? Creatieve prijzen geven de sector een richting, dat is goed. Je zou vragen kunnen stellen bij de hoeveelheid van awards. Of bij het aantal awards dat één campagne kan winnen. 34 Clio's voor één campagne, kan dat eigenlijk wel?"

Foto © Luc Hilderson