Karen Corrigan (nieuwe voorzitter ACC): “Reclame is dé industrie die waarde helpt te creëren”

In januari neemt Karen Corrigan (Happiness) de fakkel over van Marc Fauconnier (F+S) als voorzitter van de ACC, de vakvereniging van communicatiebureaus in ons land. En recent publiceerde diezelfde ACC de resultaten van een Sentiment Survey. Twee goede redenen voor een gesprek met Karen Corrigan en Marc Fauconnier, geflankeerd door Johan Vandepoel, CEO van ACC.
De Sentiment Survey, waarover u in PUBNews al meer kon lezen, leverde enkele interessante vaststellingen op. Het communicatievak is overwegend vrouwelijk, maar vanaf het middenmanagement kantelt het evenwicht, om uiteindelijk bij een overwegend mannelijk topmanagement te komen. Werk aan de winkel? Werk aan de winkel! Toch is vier op de vijf medewerkers tevreden én optimistisch, al worden er vragen gesteld bij de workload, is men er zich van bewust dat elders meer kan worden verdiend en is de work-life balance niet helemaal optimaal. De ‘fun’ maakt blijkbaar veel goed. “We verdienen niet veel, maar we doen het graag,” zoiets. Dat bureaus de afgelopen jaren meer aandacht hadden voor een goed HR-beleid, zal daar zeker toe hebben bijgedragen. “Ik zie dat zelf bij het bureau dat ik lang heb geleid,’ zegt Marc Fauconnier. “Ik was vooral bezig met business, met ondernemen. Mijn opvolger, Francis Lippens, is daarnaast ook echt veel met de mensen zelf bezig.” Awards voor goede en ‘beste’ werkplekken heeft daar ook wel mee te maken, denkt Karen Corrigan: “Dat is een vorm van erkenning en bureaus zijn daar inderdaad meer mee bezig.”
Wat vinden jullie van de resultaten van de Sentiment Survey?
Marc Fauconnier: “Ik was aangenaam verrast. Het voorbije jaar zagen we zware druk op budgetten, nieuwe concurrentie én de opkomst van AI. Ik dacht dat dat de motivatie zou afremmen. Meer doen met minder, dat werd de norm. Maar mensen doen dit vak nog altijd graag.”
Karen Corrigan: “De ‘proudness’ om in dit vak te werken is fijn om te zien. Want er is een reputatie-deficit, het is moeilijk om mensen aan te trekken. Daar wil ik als nieuwe voorzitter de komende jaren werk van maken. En je moet beginnen met de mensen die in het vak zitten, dat zijn je ambassadeurs. Nu moeten we dat gevoel naar buiten brengen.”
Marc Fauconnier: “Tot mijn vreugde zien mensen ook dat dit vak een maatschappelijke rol heeft. Dat we bezig zijn met diversiteit en inclusie, met duurzaamheid et cetera speelt daarin zeker een rol.”
Johan Vandepoel: “Initiatieven als CommCareers, Creatures en de Job Day by PUB XP spelen daarin een rol. Er komt ook een mooie campagne van YoungDogs voor de JEP.”
[...]
HET VOLLEDIGE INTERVIEW LEEST U IN PUB MAGAZINE
Zie ook: [NEWS] KAREN CORRIGAN VOORZITTER VERNIEUWDE ACC BOARD
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]