Why you fail as a digital marketer and what to do about it

Communication / Marketing / News

karl-gilis-speaker-marketingVan Karl Gilis, co-founder en managing director van AGConsult en een van de sprekers tijdens het BAM Congress 2017, wilden we weten hoe online marketing er op dit moment aan toe is. "Ik kan het alleen maar hebben over het domein waarin wij zijn gespecialiseerd," zegt hij. "En dat is de website. Wat wij niet doen is het aantrekken van mensen, maar wel het ervoor zorgen dat de mensen die op die website terechtkomen, ook tot aankoop overgaan. En in het algemeen doen we het in België niet noodzakelijk slechter dan elders, maar de achterstand tegenover de echt grote internationale spelers wordt elke dag, elke minuut groter.  Zalando, bol.com, Coolblue: dat is echt wel van een ander niveau en dat is een probleem voor de gemiddelde Belgische website, omdat onze geografische doelgroep relatief beperkt is."

Wat zijn de meest voorkomende fouten? Algemeen is er één belangrijk element, zegt Karl Gilis: "Klassiek adverteren, dat is om aandacht schreeuwen. Billboard, de krant, ook Google ads. Maar eenmaal consumenten op uw website zijn beland, of in uw fysieke winkel, dan moet u niet meer om aandacht schreeuwen, maar aandacht géven. Te veel websites hebben nog een hoog 'schreeuw'-gehalte en dat werkt niet. Iemand die alleen maar met zichzelf bezig is, die vindt toch niemand tof? Datzelfde gevoel krijgen mensen bij bedrijven die vooral over zichzelf praten. Ten tweede: als bedrijf moet u beseffen dat de klant niet om uw bedrijf of om uw product geeft. Wel om wat hij daaraan heeft. U moet dus niet beginnen over uzelf, maar over de consument. Niet over hoe geweldig de carport is die u wilt verkopen, maar wat het die consument oplevert. De garantie kan hem op het moment van aankoop worst wezen, hij wil zijn auto vorstvrij hebben, hij wil zijn boodschappen regenvrij uitladen en dààr moet u dus uw website mee beginnen. Minder stoefen over uzelf, maar beginnen met de dromen van de consument. Een derde ding dat vaak fout loopt is dat men denkt dat een website qua webdesign heel vernieuwend moet zijn. Dat is niet zo. Kijk naar die bekende websites: een simpele achtergrond. Design mag mooi zijn, maar moet niet verbluffend zijn. U moet dus vooral bezig zijn met copy die het gedrag van de consument verandert." Dat laatste is een verantwoordelijkheid van bureau én adverteerder, vindt Karl Gilis. En fout gokken kan veel geld kosten, men moet dus weten wat online werkt en wat niet. "Bullshit op Belgische websites kost miljoenen en miljoenen euro. En bureaus doen te veel wat de opdrachtgever vraagt, misschien zelfs om een of andere award te winnen," besluit Karl Gilis. "Bureaus moeten respect hebben voor hun metier en moeten beter aan die klant uitleggen wat ze eigenlijk moeten doen."