Keep calm and reach for your phone

selfie smartphone

Crea / News

selfie smartphoneIn een wereld die steeds meer verbonden is en waar nieuws, retail, bankieren en entertainment 24/7 toegankelijk zijn op diverse mobiele toestellen, is de angst om iets te missen (ook wel 'FOMO' of 'fear of missing out' genoemd) een waar fenomeen. Volgens het nieuwe Mobile Shopping, Banking and Payment Report van Nielsen, dat vandaag werd vrijgegeven, zegt 53% van de globale consumenten zich angstig te voelen wanneer hun mobiel toestel niet binnen handbereik is. 56% kan zich geen leven zonder mobiele toestellen inbeelden en 70% zegt dat hun mobiel toestel hun leven beter maakt. Twee derde van de ondervraagden geeft toe dat face-to-face interacties worden vervangen door elektronische, maar dat zou niet zo'n groot probleem zijn aangezien de helft (47%) toch zegt sms'en te verkiezen boven een persoonlijk gesprek.

Hoewel mobiele telefonie de manier waarop we communiceren en verbonden blijven, heeft getransformeerd, heeft het ook de retail en het bankwezen gerevolutioneerd. Het zorgt namelijk ook voor de financiële inclusie van de naar schatting 2 miljard "unbanked" consumenten wereldwijd. De groei in de toegang tot cashloze betalingen wordt voor het komende decennium geschat op 10 biljoen dollar aan bijkomende uitgaven van de consumenten. Dat laat The Demand Institute weten, de organisatie die beheerd wordt door Nielsen en The Conference Board.

"De handel in mobiele telefonie heeft enorme gevolgen voor het gehele retail-ecosysteem," zegt Stuart Tagg, financial services leader bij Nielsen Europe. "Mobiele toestellen brengen niet alleen nieuwe consumenten tot in de moderne, verbonden economie, maar maken ook een gepersonaliseerde ervaring mogelijk. Producten en dienstverlening kunnen op maat van het gedrag, de behoeften en voorkeuren gemaakt worden. Maar een hogere adoptie en gebruik stimuleren start bij een diep inzicht in hoe consumenten aankopen doen en transacties maken in een digitale wereld, waarna dat inzicht gebruikt kan worden om strategieën rond hun gewoonten en voorkeuren te bedenken."

Nog enkele opvallende cijfers uit het rapport:

  • Globaal gezien zijn mobiele toestellen bijna onmisbaar om prijzen te vergelijken (53%), productinformatie op te zoeken (52%), kortingsbonnen of aanbiedingen te zoeken (44%), het winkelbezoek sneller of efficiënter te maken (41%) en aankopen te doen (38%). Voor dat laatste liggen de cijfers in China (50%), India (49%), Zuid-Korea (47%) en Vietnam (46%) het hoogst.
  • Bij het mobiele bankieren zijn het raadplegen van de account of bankrekening (47%) en het betalen van rekeningen (42%) populairder dan het overschrijven van geld (36%). Landen met het hoogste aantal inwoners dat aan mobiel bankieren doet, zijn onder meer China, Zuid-Afrika, Venezuela, India en Zweden.
  • Slechts 28% van de ondervraagden wereldwijd zegt dat het uiterst waarschijnlijk is dat ze ook in cafés, restaurants en de kleinhandel mobiele betalingen zal doen. Opnieuw zijn de percentages in India (46%) en China (45%) het hoogst.

mobile-money-report-nielsen