Keytrade Bank en RMB/Slice steken de draak met financieel flutadvies op sociale media

Crea / News

Met 63 procent van de jongeren die dagelijks op TikTok zitten en de opkomst van FIRE en finfluencers, zijn jongeren steeds kwetsbaarder geworden voor slecht financieel advies. Als antwoord op de toename van financiële oplichting en fraude bij jongeren starten Keytrade Bank en RMB/Slice een digitale campagne (van de hand van Mutant) waarin ze slecht financieel advies onder de aandacht brengen. De Belgische komiek Serine Ayari speelt de hoofdrol. Aan de hand van humor wil ze laten inzien hoe 'belachelijk' dergelijk advies op sociale media kan zijn. "Het doel van deze campagne is jongeren bewust te maken van de grote hoeveelheid slecht adviesdat circuleert op sociale media. En wat is er beter dan humor om hen erop te wijzen dat ze kritisch moeten blijven en zich moeten wenden tot officiële bronnen. Zeker als het over hun geld gaat", legt Audrey Feyants, Head of Communication bij Keytrade Bank, uit. Van alle generaties worden vooral jongeren het meest blootgesteld aan ongepast, zelfs absurd financieel advies.

Met Serine Ayari hebben Keytrade Bank en het SLICE-team van RMB een figuur uit de Belgische comedyscene gekozen om jongvolwassenen bewust te maken van het belang van betrouwbare bronnen voor financieel advies. Serine, die zowel bekend is in Wallonië als in Vlaanderen (ze is zowel columniste op Tipik als voormalig deelneemster aan De Slimste Mens ter Wereld), treedt nu op tijdens talrijke festivals en shows in verschillende landen. Haar onbezonnen toon en notoire openhartigheid maken van haar de ideale persoon om op een humoristische manier flutadvies te geven. 

De campagne gebruikt een humoristische chatvorm met de taal en toon van jongeren en bestaat uit 12 video's (6 in het Frans en 6 in het Nederlands) die op sociale netwerken worden gepost. Elke clip belicht een probleem waarmee jongeren geconfronteerd worden wanneer ze hun persoonlijke financiën beheren of bankdiensten gebruiken.