Met Spott, een nieuwe innovatieve app van Belgische bodem, kunnen VRT- en VTM-kijkers voortaan met één klik op hun smartphone aankopen wat ze op hun televisiescherm zien, althans in een testfase. Dankzij de revolutionaire technologie kan Spott objecten op televisie herkennen en ze onmiddellijk linken aan bijhorende webshops om de items aan te kopen. Appiness is in 2014 van start gegaan met het idee voor een innovatieve product placement oplossing onder de vorm van een iMinds-innovatieproject.
Spott is het geesteskind van Jonas De Cooman en Michel De Wachter als antwoord op de vraag: "Hoe zouden we TV écht interactief én persoonlijk kunnen maken?" Ze hebben samen Appiness opgericht om hun toekomstvisie vorm te geven en zo de kijker te behagen, verrassen en inspireren door van hun favoriete shows echte inspiratiepunten te maken. Spott is een sociaal platform waar inspiratie een centrale rol speelt. Met Spott kan men niet enkel shows en films herkennen, maar kan men ook gekozen items toevoegen aan je eigen wishlist.
Er zijn ook andere partners bij betrokken, zoals BBDO, dat van bij het begin mee aan tafel zat. BBDO betrok zo vijf klanten bij het project: Carrefour in de Keuken van Sofie, en Proximus, Mercedes, Ethias, Douwe Egberts en Carrefour om interactieve spotapplicaties te testen. "We bieden dit nu ook aan in avant-première aan onze klanten," zegt Daniel Schots van BBDO. "We maakten ook een white paper, die we eerstdaags op onze nieuwe website gaan plaatsen."
Spott herkent op basis van het geluid naar welk programma je kijkt. En dat kan zowel bij live als uitgesteld kijken. Op je smartphone duiden rode bollen aan welke producten je kan kopen. App-gebruikers krijgen meteen het merk te zien en hoeveel alles moet kosten. Vervolgens worden de app-gebruikers doorverwezen naar de online shop waar het product meteen aangekocht kan worden.
Met Spott kwam Appiness in het verleden op de shortlist voor de 'IBC award' en behaalde het de eerste plaats op de 'Chicago Booth Global New Venture Challenge'. Dit jaar namen ze ook deel aan de 'MipTV' beurs in Cannes en ’Sprockit glory’ in Las Vegas. Daar is Appiness vorige week uitgeroepen tot één van de top vijf startups op de NAB show in Las Vegas (Sprockit glory).
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]