In deze periode pakken merken traditiegetrouw uit met een mooie kerstspot of leuke kerst- en of nieuwjaarswensen. Ook voetbalclub Club Brugge kwam met die vraag naar Lucy. “Maar we besloten om het net iets anders aan te pakken en een kinderboek te maken,” valt creatief directeur Iwein Vandevyver met de deur in huis. De beer en zijn sjaal, zo luidt de titel van het boek, is een verhaal over Clubliefde. “Maar veel meer dan dat is het een verhaal over clubliefde. Met een kleine c dus. Een verhaal over respect. Kijk, het is geen geheim dat het voetbal met een groot imagoprobleem kampt. Racisme, hooliganisme, geweld,… Overal ter wereld kent het voetbal dezelfde hardnekkige problemen. De kerstperiode leek ons dan ook het ideale moment om samen met Club Brugge een duidelijk statement te maken.”
Want naast een prachtig voorleesverhaal voor de kleinsten, is De Beer en zijn sjaaleigenlijk vooral een boodschap naar de ouders. Het boek vertelt het verhaal van papa en zoon Beer, de mascottes van Club Brugge, die voor de eerste keer samen naar het voetbal gaan. In het bos komen ze Konijn, Bosuil, Zebra en nog een heleboel andere dieren tegen. En dat zijn niet toevallig de mascottes van andere clubs. Alle dieren dragen sjaals met andere kleuren. Dat maakt hen heel verschillend, althans dat denken ze. Langzaamaan en met de nodige discussies ontdekken papa Beer en de andere dieren dat ze veel meer gemeen hebben dan ze denken: Allemaal houden ze van voetbal en zien ze hun eigen kleuren het liefst.
“Liefde voor voetbal en clubkleuren wordt doorgegeven van generatie op generatie,”
vertelt Jonas Marysse, creatief bij Lucy. “Daarom wilden we in plaats van via een leuk filmpje of een grote actie in het stadion, de supporters bereiken in hun eigen huiskamer. Door dit verhaal in de slaapkamer voor te lezen aan hun kinderen willen we volwassen supporters eraan herinneren wat clubliefde écht is. Dat andere ploegen onze tegenstanders zijn, maar niet onze vijanden.” Club Brugge wil met dit boek dus het respect voor elkaar aanmoedigen bij de toekomstige én huidige generatie supporters, welke kleuren zij ook verkiezen. “Het is een duidelijke ‘nee’ tegen hooliganisme en racisme,” besluit Jonas Marysse.
De Beer en zijn sjaalwerd gedrukt op meer dan 5.000 exemplaren die aan supporters van Club Brugge en andere clubs werden uitgedeeld. Het kinderboek is ook digitaal (voor) te lezen op debeerenzijnsjaal.be.
CREDITS
Client: Club Brugge
Contact: Bob Madou, Kirsten Willem, Maarten Dedobbeleer, Peter Gheysen
Agency: Lucy
Creative Directors: Iwein Vandevyver & Laurent Dochy
Creatives: Ruben Van Maldeghem & Jonas Marysse
Director of Brand Management: Jonas De Wit
Account Manager: Thomas Vuerinckx
Tekst: Ruben Van Maldeghem
Design: Jonas Marysse
Illustraties: Julie van Hove
DTP: Bernard Hermant
Web development: Grove Lust
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]