Klaar voor de sprong in het ongewisse?

Vertaalde artikels

Disruptie, of die nu digitaal is, mentaal of maatschappelijk, zowat iedereen heeft ermee te maken. Zoals Herman Toch in het interview op pagina 24 van PUB Magazine nr 8 zegt en er in zijn column op pagina 42 op wijst, gaat
het daarbij niet zomaar om een verandering van aanpak of manier van denken. Nee, het gaat om een ware transformatie waarbij niemand weet wat er de volgende vijf jaar gaat gebeuren en in welke mate onze manier van werken en handelen achterhaald zal zijn.

De digitale disruptie is het hardst voelbaar in de retail en de media. Vraag maar aan retailers in welke mate hun business overhoop wordt gehaald door de oprukkende e-commerce. Dat die zich in België maar heel traag ontwikkelt, heeft veel te maken met het feit dat de meeste grote bedrijven die webshops bouwen, niet denken in functie van wat hun klanten willen en hoe ze online shoppen, maar nog altijd in functie van het product. Het zal echter niet lang

duren voor ze worden ingehaald door jonge digitalnatives die precies weten hoe mensen zich online gedragen en hoe ze daarmee moeten omgaan.

Ook in de media is die disruptie volop aanwezig.

Jo Caudron had het enkele jaren geleden al aangekondigd, met name tijdens een debat in PUB met de commercieel directeurs van Medialaan en SBS. Die bleven toen ontkennen dat er iets fundamenteels op komst was. Met de start van Netflix zien we nu het topje van de ijsberg van wat er zich in tv-land ontwikkelt. Ook de uitgevers van dagbladen en tijdschriften zien hoe hun oud businessmodel door de digitale disruptie aan diggelen wordt geslagen. Het is dan ook vreemd dat Rik De Nolf (interview vanaf pag. 20) blijft zweren bij zijn oude vertrouwde businessmodel. Dat is gebaseerd op het verzamelen van zoveel mogelijk data via de abonnees van zijn magazines en gratis bladen om die dan via bijkomende zaken zoals reizen, culturele uitstapjes, events, mode, design en nu zelfs verzekeringen te verzilveren.Hoe moeten we met die disruptie omgaan? Volgens Herman Toch is het enige antwoord transformatie. Transformatie zowel in de manier van business doen als van in het leven staan. Het akelige en tegelijk ook spannende aan dat verhaal is dat we bij echte transformatie al het gekende moeten loslaten en niet weten waar we zullen uitkomen. Bent u er klaar voor? Ik denk dat ik zelf de kans ga wagen. U hoort of leest er nog van in de komende maanden.
Mark Anthierens
Hoofdredacteur
mark.anthierens@wolterskluwer.be
@MarkAnthierens