Klaar voor DIY en home improvement?
Om een representatief overzicht te krijgen van de economische impact van de huidige crisis op de Belgische markt, houdt Serviceplan Group in samenwerking met PUB een tweewekelijkse rondvraag, gespreid over vier golven, bij 600 respondenten tussen de 18 en 69 jaar oud. Vandaag bekijken we hoe de Corona-pandemie onze consumptie van home improvement & DIY producten beïnvloedt.
DE CONSUMPTIE VAN DIY-PRODUCTEN IS TOEGENOMEN De consumptie van doe-het-zelf- en home improvement producten is in de loop van de weken alleen maar toegenomen: het aantal mensen dat aangeeft dat ze meer koopt is met 2% gestegen. Deze categorie zou positief beïnvloed kunnen zijn door de heropening van de winkels in week 19. Het offline aandeel is gestegen van 33% naar 47% (een stijging van 14%) door de heropening van de winkels. Dit toont aan dat mensen dit soort producten liever in de winkel kopen wanneer dat mogelijk is.
We zien dat het vooral jonge mensen zijn die gebruik maken van de nieuwe situatie om veranderingen in hun huis aan te brengen: 64% van hen is tussen 18 en 39 jaar oud, meestal fulltime of parttime in dienst of student. De consumenten die op dit moment het meest deze trend volgen zijn vooral te vinden in Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant.
DE CONSUMENTEN ZIJN OPTIMISTISCHER
In W19-20, de 8e en 9e week van de lockdownmaatregelen, verklaarde 11% van de consumenten een toename van de aankopen in deze categorie (vs 9% begin april), en ze zijn over het algemeen optimistischer over de hele situatie. De doe-het-zelf-/home improvement-consument besteedt bijzondere aandacht aan alle kenmerken: prijs, kwaliteit, service, regionaliteit en merk. Er spelen, met andere woorden, heel wat factoren bij een aankoop in deze categorie. Daarbovenop zijn er dankzij de heropening van winkels opnieuw mogelijkheden om de in-store-koopbeleving te verbeteren, zoals afwisseling, aanbiedingen en overleg.
BENIEUWD NAAR MEER?
Als je interesse hebt om dieper in te gaan op hoe het koopgedrag van jouw klanten veranderd is en welke aanpassingen nodig zijn om efficiënt aan hun noden te voldoen zodat je merk vlot overleeft, contacteer ons dan op n.delhalle@serviceplan.com. We boeken graag een datum die voor jou past om een workshop te organiseren voor jou en je team, uiteraard volledig volgens de veiligheidsmaatregelen.
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]
Account Manager bij AdSomeNoise
Got the commercial and social spark that ignites opportunities and warms up clients? […]