Klaas Fremaut: “De zon komt op in het westen”

Klaas Fremaut, als zaakvoerder van een Focus Advertising in Heule gepokt en gemazeld in het communicatievak, lanceert een opmerkelijke boodschap. Een boodschap van hoop die hij viraal (pun intended) wijd en zijd hoopt te verspreiden om zo een positief elan te creëren voor alle West-Vlamingen.
“Dat we met z’n allen leven in onuitgegeven tijden, is een understatement. De meesten zullen zich ook vrijdag 13 maart 2020 herinneren. Er gebeurde iets abnormaals. We moesten thuisblijven omwille van een dodelijk virus. Ook ik beleefde die eerste dagen vanuit mijn kot als ‘iets spannends’. Maar ook met een zekere bezorgdheid. Voor mijn gezin, mijn zaak, mijn vrienden,” vertelt Klaus Fremaut. “Dit zette me ook tot nadenken. Dat is ook het enige wat ik kan. Er kwam door de nieuwe situatie wat extra ruimte vrij in mijn hoofd. Ik volgde alle media op de voet en leerde dag na dag dat iedereen zocht naar een handleiding om zo snel mogelijk de exit te bereiken. Maar ik begreep ook dat niemand die had. Dat het een zoektocht ging worden. Het was de wereld op z’n kop. Niets ging nog zijn als voorheen. Alle wetten gingen moeten herschreven worden: de economische, de politieke, de sociale enz… Alle logica weg. We zaten in een gigantisch experiment. Toen kwam plots bij mij het idee op: ‘De zon komt op in het westen’.”
Als West-Vlaming heeft hij de overtuiging dat de kustprovincie met het DNA van ‘doeners’ een mobiliserende rol kan spelen in het ‘relanceplan’. Het voortschrijdend inzicht deed hem inzien dat het een boodschap moest zijn van ‘algemeen West-Vlaams nut’, een inclusieve boodschap ook, van iedereen voor iedereen. Een boodschap zonder afzender, iets wat ongezien is. Een beetje zoals een ‘goed’ virus met een kiem van perspectief. Het moest iets zijn over alle politieke zuilen heen, voor werknemers en werkgevers, voor al onze helden ook, voor groot en klein. Een crisis tast niet een identiteit aan, in tegendeel, het stelt die alleen maar scherper.
“Vandaar deze sobere gevoelsboodschap. Duidelijk en zonder franjes. Soms zeggen 1000 woorden meer dan 1 beeld. De omgekeerde wereld dus.”
De boodschap mee verspreiden kan via www.dezonkomtopinhetwesten.be. Inmiddels werd deze oproep die een tweetal weken geleden viraal ging reeds meer dan 3800 keer gedeeld via Facebook, 1300 keer via Linkedin en een kleine 150 keer via Twitter. Dit dankzij onder meer de superverspreiders van het eerste uur Stefaan Vermeersch van Roularta en Peter Verheecke van de Provincie West-Vlaanderen. Ook Unizo, VOKA West-Vlaanderen en Etion droegen de boodschap uit op hun platformen.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]