Klankproductie in coronatijden

Communication / News

De corona-pandemie heeft naast menselijke en sociale gevolgen ook haar weerslag op de economie. De reclamewereld ontsnapt daar zeker niet aan, zoals nog bleek uit recente cijfers van vakorganisatie ACC. Naast de verminderde activiteit van de adverteerders, moet er ook gezocht worden naar manieren om het werk dat er alsnog is ook geproduceerd te krijgen, binnen de geldende veiligheidsmaatregelen en liefst met dezelfde kwaliteit als voorheen.

Hoe loopt dat in de praktijk? We liepen (virtueel) langs bij Publicis Groupe in Brussel. In de klankproductie waren ze voor de uitbraak van corona al actief met het het uitvoeren van kleine ‘ingreepjes’ om woorden te vervangen, promo’s aan te passen of zelfs hele nieuwe zinnen te vormen met stukken uit verschillende opnames. Om almaar sneller te kunnen reageren op de vraag van adverteerders, experimenteerden we duchtig met thuisstudio’s en smartphones. "Die ervaring komt ons nu goed van pas," zo luidt het.

Bij Publicis Groupe in Brussel gaat de audioproductie dus onveranderd voort, zij het geheel vanop veilige afstand. Verschillende stemacteurs hadden het nodige materiaal al in huis om kwalitatieve opnames te maken. Anderen stond men bij met advies en technische uitleg om een kleine thuisstudio te installeren. En in uiterste gevallen liet Publicis Groupe hen opnemen met hun smartphone en werden de tapes vervolgens "gekuist". Monteren en mixen doet de geluidstechnicus thuis, overleg en bijsturing gebeuren via Teams, Zoom of andere online vergadertools. Tom Garcia, head of sound: “We hebben alles in huis, zodat elke productie snel kan opgestart worden en van dichtbij opgevolgd. Dat, bovenop het uitgebreide netwerk van professionals en vakmensen op wie we kunnen terugvallen in binnen- en buitenland, maakt dat we voor elke productie een oplossing kunnen vinden. Zo hebben we probleemloos zowel klassieke promo’s als corona-gerelateerde communicatie geproduceerd voor Procter&Gamble en de klank verzorgd voor creatieve corona-activaties voor Orange en productcampagnes voor het Scandinavische chocomelkmerk Cocio. We beperkten ons dus niet tot de Belgische markt.”