Klarna blikt terug op Black Week, Black Friday en Cyber Monday

Non classé (NL)

De live data van Klarna, dat met ruim 24.000 winkels in België werkt, toont aan dat Black Friday en de dagen daaromheen dit jaar meer dan ooit in trek zijn bij de Belgische consument, die deze periode aangrijpt om geld en tijd te besparen. De real-time data van Klarna geeft een inzicht in de evolutie van het aankoopgedrag tijdens deze week. De rode draad is duidelijk: de hele week lang werd er meer online en in-store geshopt dan vorig jaar.

  • Over de volledige koopjesperiode van Black Week, Black Friday en Cyber Monday beschouwd (maandag 21/11 tot en met maandag 28/11) werd in totaal 67% meer gekocht dan diezelfde periode vorig jaar. 

  • Tijdens Black Week (maandag tot donderdag) steeg de online en in-store verkoop vrijwel elke dag met meer dan de helft tegenover 2021. Black Week opende sterk met een stijging van 66% op maandag, gevolgd door een toename van 56% op dinsdag. Op woensdag is een opvallende dip in de groeicijfers waar te nemen, maar de stijging blijft wel overeind met 7%. Donderdag klokt af op + 53%. 

  • Black Friday, de dag waar het allemaal mee begon, stijgt nog wat forser met een toename van 67% ten opzichte van vorig jaar. 

  • Maar het is zaterdag die de grootste stijging ten opzichte van vorig jaar laat optekenen, met een verkoopvolume dat meer dan verdubbelde (+131%) tegenover 2021. Met een groei van 62% ligt zondag in lijn met de rest van de week en het gemiddelde. 

  • Cyber Monday moet niet onderdoen voor de andere dagen: ook de hekkensluiter laat een stijging noteren van 73%.

  • Vooral Millenials (25-40 jaar oud) gaan op koopjesjacht: ze nemen met 54% van het verkoopvolume veruit het grootste deel van de koopjes voor hun rekening. Gen X (41 - 56 jaar oud) volgt op afstand met 25% van de aankopen, maar zij laten wel de grootste stijging optekenen tegenover 2021. Gen Z (18 - 24 jaar oud) volgt met 17%, en de Baby Boomer-generatie (ouder dan 57 jaar) laat zich het minst tot aankopen verleiden tijdens Black Week, ze nemen slechts 4% voor hun rekening.