Klikken en kicken

Media / News

Hoe smeed je een hechte band met de kijker, luisteraar of surfer? Via avant-premières, live uitzendingen, wedstrijden en soortgelijke events, zo blijkt. Community building is ook in medialand een hot topic.

Interactiviteit in media is geen nieuw gegeven. Er waren altijd al allerhande wedstrijden, en bijvoorbeeld ook televoting. Maar vandaag kan de technologie wel een veel persoonlijker contact creëren met de kijker of luisteraar. Rond populaire programma’s zoals De Mol ontstaan communities van ‘Mollenjagers’. Zo leidt de uitzending een langer leven, ook tussen de seizoenen in. Play Media ontpopt zich tot een entertainmentbedrijf waarin naast de content steeds meer de focus ligt op beleving. Denk aan de live finale van het vorige seizoen van De Mol in Paleis 12 of aan de avant-première van programma’s in Play Zuid in Antwerpen. “Door live beleving wordt het contact nog intenser,” vindt Tom Verhoeven, corporate & B2B communication manager bij Play Media. Interactie is een essentieel onderdeel van entertainment. Play Media gaat de relatie met ‘de Vlaming’ aan met live opnames van De Tafel van Vier en Jan Jaap op Zondag in Play Zuid. Zowat 50.000 Vlamingen vormen de volksjury die bepaalt wie schuldig is rond de interactieve tv-reeks Assisen. En begin februari kwamen 10.000 fans naar de Lotto Arena voor een live versie van James De Musical. “Onze nationale regie Ads & Data bouwt een data-ecosysteem op met toestemming van de doelgroep,” voegt Tom Verhoeven toe. “Zo krijgen we een veel scherper beeld van onze fans en kijkers. Maar voor wat hoort wat: een interactief luik inbouwen in een campagne vergt meer voorbereiding en energie; gelukkig kunnen we veel leren van de success stories.” Vormt het budget dan geen rem op de ontwikkeling? “Het hoeft niet duurder te zijn,” antwoordt Tom Verhoeven. “De vraag is wat een kwalitatiever, intenser contact je waard is.” En natuurlijk: hoe meet je de return on investment (ROI)? “Zo’n ‘dieper’ contact zal afstralen op je merk. Het geeft meer glans aan je campagne. Maar aan het einde van de rit wordt alles bepaald door je strategie en je verwachtingen.” 

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE