Klikken voor Ikea

KLIKK

Crea / Innovation / News

KLIKK

DDB pakt uit met een applicatie en campagne voor IKEA België. Dat keert daarmee terug naar de essentie van de fotografie: de nieuwe foto-applicatie KLIKK doet je opnieuw stilstaan bij de kunst van het fotograferen. Gebruikers kunnen er maar één foto mee nemen. Dat verplicht hen om na te denken over compositie, timing en belichting. De nieuwe app de nieuwe Art Collection van IKEA België. Die staat dit jaar in het teken staat van de fotografie.

Fotograferen wordt steeds banaler. Niet omdat de technologische vooruitgang ervoor zorgde dat al onze smartphones vandaag uitgerust zijn met een indrukwekkende camera, wel omdat we stilaan vergeten zijn hoe een ‘echte’ foto wordt gemaakt. De kunst van het fotograferen dreigt daardoor te verdwijnen: we klikken zonder echt na te denken en kiezen daarna de beste foto uit. En als we nog niet helemaal tevreden zijn over het resultaat, is er nog altijd een filter om het perfect te maken. Nee, de definitie van fotografie is al lang niet meer dezelfde.

IKEA België wil de kunst van het fotograferen in ere herstellen door terug te gaan naar de essentie van fotografie: zonder poespas of Photoshop, maar met timing, het juiste licht en het juiste kader. Kortom: een goed fotografisch oog. Daarom introduceert IKEA België KLIKK, een app waarmee je maar één enkele foto kan nemen, zonder bewerkingen nadien.
KLIKK verspreidt samen met de lancering van de nieuwe IKEA Art Collection een verzameling posters van elf wereldwijd geselecteerde topfotografen. De collectie is vanaf begin april beschikbaar in beperkte oplage. Via KLIKK kan ook u zich een plaatsje verschaffen in die prestigieuze lijst. Een professionele jury zal één Belgische foto kiezen - die dan het twaalfde werk wordt in de IKEA Art Collection in België. De winnende foto wordt gedrukt in een beperkte oplage en exclusief verdeeld via IKEA.be.

Credits

Campaign: KLIKK

Client : IKEA

Contacts : Miguel Aguza & Peter Jongert

Agency : DDB Brussels

CD : Peter Ampe & Odin Saillé

Concept: Bjorn Conradi & James Boomsma

Art director & copy: Silke Beurms & Tom Meijer

Copy Fr: Jonathan d’Oultremont

Strategy: Dominique Poncin

Account team : Francis Lippens, Kaat De Brandt & Maria-Laura Laubenthal

PR – Press Coordinator: Kenn Van Lijsebeth

Digital Producers : Renaud Goossens

Design : Sven Verfaille

Web development: Quentin Gyselinck

App development: Augmented Studio

Art buyer: Brigitte Verduyckt

Video Production Company : Caviar

Director: Frieke Janssen