Knack en Libelle zetten Belgen weer aan het lezen met Mutant

Crea / News

Knack en Libelle, de twee grootste magazines van Roularta Media Group (RMG), organiseren dit najaar verschillende initiatieven om de Belg weer aan het lezen te krijgen. Elk op hun eigen manier willen Knack en Libelle zo respectievelijk hun news & business community en women & lifestyle community activeren.

Knack, Knack Weekend en Knack Focus introduceren samen de nieuwe actie Time to Read en kunnen daarvoor rekenen op de steun van radiopresentatrice Linde Merckpoel. In een tijd waarin smartphones steeds meer van onze aandacht opeisen, wil Knack met deze actie lezers aansporen om schermtijd om te zetten in waardevolle leestijd. Het streefdoel: maandelijks minstens één boek lezen.

Uit onderzoek uitgevoerd door Knack en Le Vif in samenwerking met Kantar bij 1.000 Belgen blijkt dat ruim 62 procent van de Belgen meer wil lezen. Ondanks die leesdrang worden velen tegengehouden door een gebrek aan tijd en de constante afleiding van schermen. Met Time to Read wil Knack hierop inspelen en mensen opnieuw het plezier van lezen laten ervaren.

Met de Time to Read-challenge op knack.be/timetoread worden lezers uitgedaagd om van oktober tot december elke maand minstens één boek te lezen. Knack, Knack Weekend en Knack Focus bieden daarbij uitgebreide ondersteuning: van leestips en interviews met auteurs tot voordelige boekenpakketten. Via nieuwsbrieven kunnen deelnemers inspiratie opdoen en boeksuggesties ontvangen.

Linde Merckpoel herkent het probleem van tijdsgebrek door schermen. Het VRT-gezicht ziet Time to Read als een handige hulp om weer regelmatig te lezen en roept lezers op om mee te doen. "Ik was een veellezer, maar sinds ik begon te werken en de smartphone mijn leven binnenkwam, werd lezen steeds moeilijker. Laat mij weten dat je meedoet, en stuur me een berichtje op Instagram," zegt Merckpoel. 

In het kader van de actie nodigt Knack lezers uit om eerst hun schermgebruik onder de loep te nemen op knack.be/lees. Een interactieve test helpt hen te ontdekken hoeveel boeken ze kunnen lezen als ze een deel van hun schermtijd zouden omzetten in leestijd, en waarom meer boeken lezen je slimmer maakt.

Libelle versterkt de Knack-campagne door boeken in Libelle-cadeauverpakking te verspreiden over meer dan 100 boekenruilkastjes in gans Vlaanderen. First come, first served: de boeken zijn gratis mee te nemen door de eerlijke vinder. Libelle herhaalt tevens de warme oproep om lid te worden van de Libelle Leesclub, een groep waarin lezeressen tips en recensies delen.

Credits: 

Agency: Mutant

Brand:
Knack, Le Vif

Client:
Nele Baeyens, Ann Claeys, Jeroen Van Raemdonck &

Vanessa Vanloo


Creative & Strategic Director:
Odin Saillé

Creative Director:
Jesse Van Gysel

Creative Director:
Ruben Van Maldeghem

Creative:
Jonathan d’Oultremont

Creative:
Nicolas Biscaras

Creative:
Mona Demyttenaere

Creative:
Anouk Lemm

Creative Strategist:
Jovana Bakic

Client Director:
Innie Tran

Client Manager:
ShiQi Ji

Producer:
Julie De Preter

Design Director:
Frank Schouwaerts

Designer:
Tjen Colman

Designer:
Joris Hechtermans

Designer:
Tom Kruijzen

Web designer:
Sofie Gagelmans

Motion Designer:
Bob Van den Audenaerde

Sound
production: Raygun