Knack zet zichzelf in het nieuw

Media / News

9 november 2022: een nieuwe woensdag, een nieuw nummer van Knack. Maar niet zomaar een nieuw nummer. Om te beginnen zat dat nummer misschien later in de bus door de stakingsacties, maar vooral: Knack pakte de vorm van grondig aan. "Een frissere beeldtaal, uitnodigend leesritme, klasse en diepte zijn de sleutelwoorden," luidt het bij Roularta Media Group. "Ook het logo kreeg een stevige update, zodat de vorm opnieuw alle eer doet aan de inhoud." Roularta Advertising deed er nog een schep bovenop en geeft adverteerders 25% top topical korting in de hele maand november als die adverteerders verwijzen naar die nieuwe vorm. Niels Famaey, uitgever news & business: “Met de nieuwe vormgeving van Knack slaan we de weg in van vernieuwing voor onze printtitels maar meteen ook onze online platformen. De nieuwe vormgeving moet de kwaliteit, de diepgang en het professionalisme uitstralen die onze redacties dagelijks brengen.”

Voor de nieuwe lay-out van het weekblad werkte Rita Verhaege, de art director van Knack, samen met Mark Potter, een van de bekendste designers uit de Europese journalistiek. In zijn nieuwe vorm presenteert Knack een strakker logo, een sterkere cover en een dynamische bladspiegel. Bert Bultinck, hoofdredacteur Knack: "Meer beeld, meer kleur, meer grafiek en meer klasse: de wekelijkse Knack heeft er nog nooit zo goed uitgezien." 
 
Inhoudelijk verscherpt de redactie de keuzes, waardoor meer kortere artikels de lange leesstukken afwisselen. Ook de wisselwerking tussen print en online krijgt een nieuwe dynamiek. Online krijgt de lezer heet van de naald duiding en achtergrond bij de actualiteit. In zijn printversie kiest Knack voor diepgravende onderzoeksjournalistiek en analyses. Bert Bultinck: “Of hij nu 50 seconden of 50 minuten tijd heeft, de lezer kan altijd iets ontdekken in Knack. Hoe dan ook blijft Knack zweren bij een journalistieke benadering die verder gaat dan de feiten. Er verandert veel bij Knack, maar op het vlak van diep gravende artikels die tot op het bot durven te gaan, blijft Knack meer dan ooit Knack.”