Topics, het nieuwe initiatief van De Persgroep waarover u elders op pub.be meer kunt lezen, lijkt veelbelovend te zijn, maar doet ook vragen rijzen. Wij stelden enkele van die vragen aan Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing.
Topics is er voor de abonnees van de kranten van De Persgroep. Zijn ook afzonderlijke abonnementen mogelijk, en wat met titels van andere mediagroepen? "Op dit moment is het een aanbod voor de abonnees van onze kranten," zegt Koen Verwee. "We bekijken of er op termijn een afzonderlijk abonnement op Topics kan komen. En andere kranten? Het businessmodel is niet zo eenvoudig. In plaats van eerst heel lang met andere mediagroepen te praten, vonden we dat we het gewoon moesten lanceren. We hebben ook zelf natuurlijk al veel titels, er was ook geen noodzaak om er meteen anderen bij te betrekken. Er zijn nog geen gesprekken geweest, maar sluiten samenwerking met andere mediagroepen niet uit."
Er zou een overlapping met Gopress kunnen zijn, maar Verwee benadrukt dat "Gopress toch vooral op de professionele markt mikt, en Topics op een breed consumentenpubliek. Het aantal mensen dat via de bibliotheek Gopress gebruikt, is heel beperkt."
De Persgroep wil met Topics meerwaarde creëren, zegt Koen Verwee: "Het is een verruimd én toegespitst aanbod. Abonnees willen dat het nieuws naar hen wordt gebracht. Ik gebruik Topics nu zelf al drie maanden, vooral 's avonds, en zie het echt als een complementair iets."
Topics opent ook mogelijkheden voor adverteerders. Voor gepersonaliseerde advertenties, bijvoorbeeld. "Gepersonaliseerde advertenties, dat gaan we nu in de testperiode bekijken," zegt Koen Verwee. "Er komt geen display advertising, want dit is een premiumomgeving. We denken vooral aan native advertising. En als adverteerder kan je je eigen playlist samenstellen. Waarom zou Brussels Airlines niet een lijst van tien interessante reisbestemmingen kunnen samenstellen en dat vervolgens sponsoren?"