Koen Wauters, Linde Merckpoel en Aster Nzeyimana naar het ziekenhuis?

Crea / News

Terwijl wij met z’n allen in ons kot zitten, verricht men aan het zorgfront heldendaden. Inspanningen die niet onopgemerkt voorbijgaan. Dat bewijzen de ontelbare dankbetuigingen en het applaus in overvloed. En terecht, want meer dan ooit zien we de waarde van een job in de zorgsector. Het ideale moment dus om vanuit de Vlaamse Overheid het tekort aan zorgpersoneel terug te dringen met een campagne die focust op opleidingen in de zorg. Communicatiebureau Absoluut stond ook dit jaar paraat om jongeren met studiekeuzestress een flinke duw in de goede richting te geven. En zij niet alleen: een heleboel BV’s duwden overtuigend mee.

Zelden stond het belang van zorgpersoneel meer in de spotlights. En net nu organiseren onderwijsinstellingen allerhande online opendeurdagen voor toekomstige studenten. De perfecte timing dus om de jeugd en mensen die een carrièreswitch overwegen warm te maken voor een opleiding in de zorg! Dat vinden ook Koen Wauters, Lucas Van den Eynde, Linde Merckpoel, Freek Braeckman, Elodie Gabias, Lize Feryn , Aster Nzeyimana en Peter Van de Veire. In een persoonlijke boodschap in een filmpje op social media spreken ze jong en oud rechtsreeks aan: terwijl ze maar al te graag in actie zouden willen schieten om hulp te bieden, staan ze nu machteloos aan de zijlijn. Ze tonen hun ontzag voor het zorgpersoneel en zien nu - meer dan ooit – wie het verschil maakt. Als ze vandaag opnieuw een studiekeuze maakten? Dan overwogen ze zéker een opleiding.

Die boodschap kadert in de wervingscampagne ‘Ik ga ervoor’ van de Vlaamse overheid. Het tekort aan verpleegkundigen en zorgkundigen, maar ook aan opvoeders en kindbegeleiders is en blijft gigantisch: tot 2026 zijn er jaarlijks 46.000 bijkomende jobs nodig in de zorg- en welzijnssector. Een hele uitdaging om die ingevuld te krijgen. Daarom bouwde Absoluut in 2011 de website ikgaervoor.be. Het platform waarmee we de  kracht van een zorgjob in de verf zetten. De boodschap: ga ervoor! Onder de hashtag #ikgaervoor brengen de bovenstaande BV’s die boodschap nu opnieuw tot bij de doelgroep – ja, dat zijn ook de ouders. Laat die inschrijvingen nu maar binnenrollen, want ze zijn broodnodig. Zoveel is duidelijk en zij maken het verschil.

De video wordt ingezet op YouTube, Facebook en Instagram en loopt sinds 17 april.