Kom, draai dat geluid omhoog!

Vertaalde artikels

« Aan taaaafel! », « Carglass herstelt, Carglass vervangt! », « Vanden Borre… ». Soms werken advertenties ons op de zenuwen, neuriën we met ze mee of doen ze ons lachen. Soms geraken we eraan gehecht, soms gaan ze viraal. Hoe dan ook, voor een coherente communicatiestrategie moeten merken ook hun audio verzorgen. 

Of het nu gaat om hun muzikaliteit, humor, context of originaliteit (en wat werkt gaat niet altijd hand in hand met goede smaak): onze redactie selecteerde 10 merken die de afgelopen jaren hun stempel hebben gedrukt op audio.  - Astrid Jansen

1. Fokkie/Faké

Client: Douwe Egberts
Agency: Duval Guillaume
Country: Belgium

QR code -  https://www.youtube.com/watch?v=LNUmOgwIFwE

Douwe Egberts heeft sinds lang een sterke positie op de Belgische koffiemarkt. Maar de verkoop en het verbruik van koffie neemt al jarenlang af, want mensen drinken steeds minder koffie tijdens het ontbijt. Een boost was meer dan welkom! Dat deed het merk tussen 2006 en 2008 met de Fokkie-campagne. De boodschap? “Je bent er ’s morgens pas helemaal bij na een heerlijk kopje Douwe Egberts”, waarbij een persoon zich voortdurend verspreekt totdat hij zijn ‘Fokkie’ gedronken heeft. De campagnelijn was niet alleen aanwezig als signatuur van de radiospots, maar ook op het internet, in print, in de winkels, in OOH-kanalen tot zelfs de verpakking toe. En het had effect: tijdens de campagneperiodes kende het merk een meerverkoop van 12%. “Fokkie Fokkie Fokkie Fokkie!”

2. Real Men of Genius
Client: Bud Light (Anheuser-Busch)
Agency: DDB Chicago
Country: The United States of America

QR code - https://www.youtube.com/watch?v=lsC3ni7A88M
QR code - https://www.youtube.com/watch?v=L9w-MfMW1Ec

De campagne Real Men of Genius van Bud Light zorgde voor een keerpunt in de reclame door de koninklijke weg tot humor te nemen. In 2019 paste het biermerk zijn campagne aan aan het tijdperk van de sociale media en werden de Real Men of Genius de Internet Heroes of Genius. Bud Light hield vast aan de formule van de oorspronkelijke bekroonde campagne, die liep van 1998 tot 2007 en spot met ‘oeréchte mannen’. De nieuwe versie werd gemaakt door Red in samenwerking met het nieuwe interne bureau van de brouwer, Draftline.

3. Devos & Lemmens
Client: Devos & Lemmens
Agency: Young and Rubicam
Country: Belgium

QR code - https://dl.be/nl/
QR code - https://www.youtube.com/watch?v=BatLOwDlckg

Sauskes en barbecue? Dat is als Suske & Wiske, Ambercrombie & Fitch en radio en Devos Lemmens: onafscheidelijk! Met een saga die we na 15 jaar nog steeds niet beu zijn heeft het merk dit medium meer dan geclaimd.

“Who took my badjas?”

Client: Belgacom
Agency: VVL/BBDO
Country: Belgium

QR code - https://www.youtube.com/watch?v=HVnlVLwknj4

De reclamespot van Belgacom met onder meer Robert De Niro en Nicole Kidman was een echte hype in 2010 en won (terecht) verschillende prijzen.

5. Snelwegsprookjes
Client: Volkswagen
Agency:  Achtung! McGarryBowen 

Country: Nederland

QR code - https://vimeo.com/316102117

 

Het Amsterdamse creatief bureau Achtung! McGarryBowen bedacht de ‘Snelweg Sprookjes’, verhaaltjes voor onderweg. Die kunnen worden beluisterd met locatiegebaseerde audioboeken die gewone wegobjecten transformeren in magische personages.

6. Struggle for Pleasure
Client: Proximus
Artist: Wim Mertens
Country: Belgium

QR code - https://www.youtube.com/watch?v=5zAOAlrHd2Y

De track van Wim Mertens, gebruikt als jingle door telecomoperator Proximus, is ongetwijfeld een van de bekendste van het land geworden. Wim Mertens zelf wordt vandaag gelukkig erkend als een productief en gedurfd componist.

7. Emma, Alex, Julie, Isabelle, Olivier,…
Client: Re-born to be alive
Agency: Duval Guillaume
Country: Belgium

QR Code -  http://www.duvalguillaume.com/re-born-to-be-alive-launches-first-radio-campaign-ever/

Een poepsimpel idee, van de ene hartslag naar de andere… Zo geeft donor Emma haar leven door aan Alex. Deze campagne is minder gekend, maar nochtans een mooi audio-idee. Re-born to be alive is een non-profit organisatie die het bewustzijn rond orgaandonatie en transplantatie wil verhogen. De radiocampagne spoort aan om je te registreren als orgaandonor op www.reborntobealive.be.

Berlin Wall of Sound

Client: SoundCloud
Agency: Grey Advertising Berlin
Country: Germany

QR code - https://soundcloud.com/berlinwallofsound/the-berlin-wall-of-sound

De Berlin Wall of Sound is een akoestische reconstructie van de Berlijnse Muur. Met zijn hoofdkwartier gelegen aan het Berlin Wall Memorial kon SoundCloud natuurlijk niet anders dan het 25-jarige jubileum van de val van de Berlijnse muur toejuichen. Grey Advertising Berlin creëerde voor de gelegenheid een zeer speciale audiotrack van 7 minuten en 32 seconden, de tijd die geluid nodig heeft om totale lengte van de Berlijnse Muur af te leggen. Hoewel het een audiocase is en geen advertentie won het in 2015 de Grand Prix van Cannes in de categorie Radio & Audio.

Make your mouth water
Client: Lidl

Agency: BBDO

Country: Belgium

QR code - https://www.bbdo.be/work/lidl-and-bbdo-make-your-mouth-water

Om mensen te inspireren met zijn producten ontwikkelde Lidl een reeks gezongen recepten aan de hand van drie radiospots. Een recente en iets minder opvallende case, maar wel eentje die ons hoop geeft. Wordt dit de wedergeboorte van radiosaga’s? Wait and see… 

The Maze
Agencies: 360i and HBO

Client: Amazon Echo
Country: The United States of America

QR code - https://www.youtube.com/watch?v=4iBSOEovhao

The Maze is een immersieve ‘voice game’, bedacht voor Amazon Echo, waarmee de fans van Westworld een audiospel kunnen spelen in de sferen van de HBO-reeks. Het spel omvat 36 acteurs, 11.000 zinnen aan copy en 60 verhaallijnen. Ook de The Maze won een Grand Prix in Cannes in de categorie Radio & Audio. De game werkt trouwens alleen als je er tegen praat. Het is spraakgestuurd – het spel antwoordt je en neemt je mee op weg. Een case die aantoont dat de grenzen van audio aan het vervagen zijn!