Voor het eerst in zijn honderdjarige geschiedenis was het WK Wielrennen een rookvrij evenement. Een primeur gerealiseerd door Kom op tegen Kanker, ondersteund door een nieuwe campagne van DDB.
Vraag het aan elke topsporter: toegejuicht worden door uitzinnige fans is het mooiste dat er is en het is vaak een belangrijk onderdeel van uitzonderlijke prestaties. Samengevat: supporteren is onderdeel van topsport. En misschien wel een topsport op zichzelf. Iets dat moeilijk tot niet te rijmen valt met roken. DBB ging gewapend met pet, sjaal en vlag aan de slag om deze boodschap om te zetten in een koepelcampagne die bij alle sportevenementen kan ingezet worden. Met een herkenbaar symbool voor supporters en duidelijke boodschappen als âIk laat me liever horen dan te smorenâ, âVoel adrenaline, geen nicotineâ en âDe koers is adembenemend genoegâ worden supporters aangemoedigd om rookvrij van (top)sport te genieten en rasechte Smoke Free Fans te worden.
De campagne werd gelanceerd tijdens het WK Wielrennen 2021 en hield meteen een primeur in: als official charity partner van de 2021 UCI Road World Championships is Kom op tegen Kanker in haar opzet geslaagd om het WK Wielrennen voor het eerst in haar honderdjarige geschiedenis rookvrij te maken. Niet alleen op, maar ook naast het parcours. Een mijlpaal in de missie van Kom op tegen Kanker om alle (buiten)sport- en spelomgevingen rookvrij te maken en een grote stap voorwaarts in het programma van Generatie Rookvrij, dat ervoor ijvert dat alle kinderen die vanaf 2019 geboren zijn rookvrij kunnen opgroeien.
Tijdens het WK Wielrennen was de campagne te zien op spandoeken in de publiekszones, schermen in de fandorpen en op social media. Maar ze was vooral luid te horen zijn door de toeters, het campagnesymbool, die in samenwerking met KBC werden uitgedeeld in de fanzone in Leuven en tijdens het familie-evenement in Antwerpen. Leve de Smoke Free Fans!
Credits
Client: Kom op tegen Kanker
Klantcontact: Marina Van den Nouweland, Ilse Croons, Anja TâJampens
Creative Direction: Kwint De MeyerÂ
Creation:Â Jan Schraeyen, James Gambrill, Olivier Maquenne, Robin Stam, Thierry Wiebking
Strategy: Fiona Boyle
Connection Planning:Â Fiona Boyle
Account Management: Sharon Lavaert, Molly Waeytens, Annelies Schrevens
Design:Â Glenn Vanhasselt, Sven Verfaille
DTP:Â Bert Geurs
PR:Â Anneleen Coppens
Marketing & Communication Manager bij Mediamixer
Wij zijn MediaMixer. Wij mixen media. Wij gaan voor de perfecte blend van […]
Traffic manager bij RCA
Met heel wat creatieve denkers en makers in onze groep, geflankeerd door onder […]
(Key) Account Manager bij Jimmy's
We are hiring! (Key) Account Manager The (key) Account Manager will be responsible […]
Program Manager (English Speaking) bij Wunderman Thompson
Who we are: At Wunderman Thompson we exist to inspire growth for ambitious […]