🚴‍♀️ Kom op tegen Kanker en DDB gaven WK Wielrennen extra zuurstof

Crea / News

Voor het eerst in zijn honderdjarige geschiedenis was het WK Wielrennen een rookvrij evenement. Een primeur gerealiseerd door Kom op tegen Kanker, ondersteund door een nieuwe campagne van DDB.

Vraag het aan elke topsporter: toegejuicht worden door uitzinnige fans is het mooiste dat er is en het is vaak een belangrijk onderdeel van uitzonderlijke prestaties. Samengevat: supporteren is onderdeel van topsport. En misschien wel een topsport op zichzelf. Iets dat moeilijk tot niet te rijmen valt met roken. DBB ging gewapend met pet, sjaal en vlag aan de slag om deze boodschap om te zetten in een koepelcampagne die bij alle sportevenementen kan ingezet worden. Met een herkenbaar symbool voor supporters en duidelijke boodschappen als ‘Ik laat me liever horen dan te smoren’, ‘Voel adrenaline, geen nicotine’ en ‘De koers is adembenemend genoeg’ worden supporters aangemoedigd om rookvrij van (top)sport te genieten en rasechte Smoke Free Fans te worden.

De campagne werd gelanceerd tijdens het WK Wielrennen 2021 en hield meteen een primeur in: als official charity partner van de 2021 UCI Road World Championships is Kom op tegen Kanker in haar opzet geslaagd om het WK Wielrennen voor het eerst in haar honderdjarige geschiedenis rookvrij te maken. Niet alleen op, maar ook naast het parcours. Een mijlpaal in de missie van Kom op tegen Kanker om alle (buiten)sport- en spelomgevingen rookvrij te maken en een grote stap voorwaarts in het programma van Generatie Rookvrij, dat ervoor ijvert dat alle kinderen die vanaf 2019 geboren zijn rookvrij kunnen opgroeien.

Tijdens het WK Wielrennen was de campagne te zien op spandoeken in de publiekszones, schermen in de fandorpen en op social media. Maar ze was vooral luid te horen zijn door de toeters, het campagnesymbool, die in samenwerking met KBC werden uitgedeeld in de fanzone in Leuven en tijdens het familie-evenement in Antwerpen. Leve de Smoke Free Fans!

Credits

Client: Kom op tegen Kanker
Klantcontact: Marina Van den Nouweland, Ilse Croons, Anja T’Jampens
Creative Direction: Kwint De Meyer 
Creation: Jan Schraeyen, James Gambrill, Olivier Maquenne, Robin Stam, Thierry Wiebking
Strategy: Fiona Boyle
Connection Planning: Fiona Boyle
Account Management: Sharon Lavaert, Molly Waeytens, Annelies Schrevens
Design: Glenn Vanhasselt, Sven Verfaille
DTP: Bert Geurs
PR: Anneleen Coppens